Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Eksportspējīgās nozares izjūt katastrofālu darbaspēka trūkumu; darba algas kāpj 7

Patlaban eksportējošās nozares izjūt katastrofālu darbaspēka trūkumu, savukārt kvalificētu speciālistu darba algas palielinās, un ar laiku tās varētu tuvoties Eiropas Savienības algu līmenim, izdevuma «Latvijas Biznesa gada pārskats» veidotāju - uzņēmuma «Firmas.lv» un biznesa portāla Nozare.lv - rīkotajā diskusijā «Vai situācija eksporta tirgos ir labvēlīga?» atzina attiecīgo nozaru asociāciju vadītāji.

«Pagājušais gads iezīmējās ar katastrofālu darbinieku trūkumu. Savukārt bezdarbniekus pievērst informācijas tehnoloģijām ir «neiespējamā misija»,» sacīja Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas prezidente Signe Bāliņa.Viņasprāt, izeja ir gudrāk izmantot esošo cilvēku resursus, savukārt cits ceļš ir speciālistu importēšana.«Diemžēl cilvēku jau Latvijā vairāk nekļūst. Pat ja sāks dzimt bērni un būs demogrāfiskais sprādziens, jāpaiet 20-25 gadiem, lai darba tirgū būtu rezultāts. Ir ļoti raksturīgi, ka daudzi speciālisti, dzīvojot Latvijā, tomēr nestrādā vietējam tirgum, bet strādā Skandināvijai, Amerikai, programmējot attiecīgās valsts uzņēmumiem. Esam nozare, kurā ir trešā augstākā alga Latvijā, un iemesls vienkāršs - jāmaksā, citādi cilvēki aizplūdīs,» atzina Bāliņa.Arī Latvijas Mašīnbūves un metālapstrādes uzņēmumu asociācijas prezidents Vilnis Rantiņš piekrita, ka viņa pārstāvētajā nozarē ļoti trūkst kvalificētu cilvēku.«Pat lielākajā bezdarba reģionā - Latgalē - grūti atrast strādāt gribošu speciālistu. Ja nebūs citas izejas, arī mēs sāksim importēt. Gribot negribot būs jāaiziet līdz Eiropas algām. Tās gan varētu būt nedaudz mazākas nekā Eiropā, tomēr nav alternatīvas,» akcentēja Rantiņš.«Jāapzinās, ka tomēr darbinieku trūks aizvien vairāk, ja vien nebūsim spējīgi viņiem jūtami palielināt algas. Kokapstrāde pāriet uz aizvien augstākām tehnoloģijām, kur nepieciešams arvien kvalificētāks darbaspēks. Turklāt nenovēršami šim darbaspēkam šogad un nākamajos gados pieaugs cena. Rūpniecībai lielākais izaicinājums patlaban ir saglabāt konkurētspēju pie strauji augošām darbaspēka izmaksām,» norādīja Latvijas Kokrūpniecības federācijas izpilddirektors Kristaps Klauss.Tāpat arī Latvijas Autopārvadātāju asociācijas «Latvijas Auto» valdes priekšsēdētājs Valdis Trēziņš sacīja, ka nozarei trūkst šķietami vienkāršas profesijas kā šoferis.«Patlaban varētu paņemt darbā pat 1000 šoferu, bet nav atbilstošu kandidātu. Padomju laikos šoferus gatavoja arī citās sistēmās, piemēram, armijā. Tagad sistēmas nav, viss ir uz uzņēmēju vai paša cilvēka rēķina, tomēr tas problēmu neatrisina. Tādēļ jādomā valstiski un ar profesionālo tehniskās izglītības palīdzību jāgatavo darbinieki ne tika apstrādes, bet arī tranzīta nozarei. Ja tas nebūs, būs patiešām jāņem ārzemnieki. Tagad jau ņemam baltkrievus, krievus, pat bulgāri vienā otrā uzņēmumā strādā,» rezumēja Trēziņš.

Pievieno komentāru

Komentāri 7

Smieklīgi

Ja LV biznesam būtu vesela saprāta dzirksts, tad tas parēķinātu, ka tās algas, ko mūsu tautieši kā viestrādnieki saņem citās valsīs pēc turienes standartiem ir pašas zemākās! Bet problēmas ar darbaspēklu ir tam, kurš domā ar pakaļu.

pirms 7 gadiem, 2012.06.14 11:25

Smieklīgi

Uzņēmēji "attapās", ka cilvēkam vajag samaksāt cilvēka cienīgu un ekonomikai atbilstošu algu. Ja tie paši uzņēmēji`, bizness un arī valsts saviem pakalpojumiem un precēm (ikdienas nepieciešamības) neradītu tādas cenas, kas apsteidz pat Vecās Eiropas lielvalstis, tad arī cilvēku prasības būtu mazākas. Elementāra ekonomika un vēl savienoto trauku princips no fizikas... Tā viš ir, Rantiņ & Bāliņa! Un nebrauks jums te ne ķīnieši, ne baltkrioevi! Tikai un vienīgi to pašu cenu dēļ! Pie tādas dzīves dārdzības, kāda valda Latvijā, lētais darbaspēks šejieni neiekāro, jo arī viņi veikalos un tarifos paskatās un redz, ka neizdzīvos! Ja biznesā būtu mazāk alkatības, darbs pašiem kļūtu vieglāks, un problēmu mazāk. Daudzas problēmas rada alkatība un neadekvātas peļņas nepieciešamība.

pirms 7 gadiem, 2012.06.14 11:22

egle1

mans vīrs arī CE šoferis (95. kods) - un nav darba. Sēž mājās.

pirms 7 gadiem, 2012.06.14 09:23

vārds

zem eksportspējīgā domāts tas kantoris, kura darbinieki nesen streikoja par neizmaksātām algām? nez kāpēc tādiem trūkst darbinieku?

pirms 7 gadiem, 2012.06.14 09:22

ZT

Pilnībā piekrītu rakstā minētajam! Labus, pašmotivētus, atbildīgus darbiniekus atrast ir grūti. Jā, darbinieki kas saka - maksā labu algu un es strādāšu labi - nerūkst, trūkst tādi kas sevi ir spējīgi pierādīt un tad uzstāda prasības...

pirms 7 gadiem, 2012.06.14 09:21

kalns

nu i lej ar ūdeņus.... algas kā ES :) mums tuvāko 10 gadu laikā vajadzētu sasniegt Igaunijas un Lietuvas algu līmeni, un tad sapņot par ES....murgi !

pirms 7 gadiem, 2012.06.14 09:02

ss

nu ko var muldēt, auto pārvadātājiem trūkstot šoferu. Maksā labu algu un netrūks darbinieki.

pirms 7 gadiem, 2012.06.14 08:55

Citas ziņas