Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

8778: Aizdomas par imitētu ražošanu Latvijā (ar foto) 10

Piektdien Jelgavā, jaunuzbūvētajā rūpnīcā «AMO Plant», kuras akcionāri ir Maskavas pilsētas Dome, kravas automobiļu rūpnīca «ZIL», Jelgavas pilsētas Dome un lauksaimniecības tehnikas ražotājs «Ferrus», Ministru prezidentam klātesot, tika prezentēta ražošanas līnija un pirmais izgatavotais autobuss «Ambassador», un tādā veidā tika atzīmēta autobūves atdzimšana Latvijā, taču šādas ražotnes ir grūti nosaukt par autorūpnīcām.

Pirms simt gadiem Rīgā, rūpnīcā «Russo Balt» sāka ražot automobiļus; to pārtrauca Pirmais pasaules karš. Pirmās Latvijas Republikas laikā ar automobiļu ražošanu sāka nodarboties rūpnīca «Vairogs», kura pēc «Ford» licences ražoja «Ford Vairogs» vieglos un kravas automobiļus. Padomju okupācijas periodā Rīgā, rūpnīcā «RAF», uz kravas automobiļu «GAZ» platformas sāka ražot autobusus. Septiņdesmito gadu nogalē ražošanu no Rīgas pārcēla uz Jelgavu. Tur, atgūstot Latvijas Valsts neatkarību, nemākulīgas saimniekošanas dēļ ražotne diemžēl izputēja, atstājot bez darba tūkstošiem jelgavnieku.Rūpnīcas «AMO Plant» ārējo sakaru un mārketinga direktors informēja, ka sākotnēji Jelgavā bija plānots ražot kravas automobiļus «ZIL», bet kvalitātes un spēkrata dizaina dēļ iecere ražot kraveniekus atlikta uz vēlāku laiku. Ražošanas ideja transformējās, un uzsākta sadarbība ar Holandes autobusu ražotāju «VDL», pēc kura licences arī šos autobusus montē Jelgavā. Pirmos piecus saražotos «Ambassador» autobusus saņems Jelgavas pilsēta, kurai pieder 2,7% «AMO Plant» akciju, ieguldot uzņēmuma kapitālā 12 hektārus pilsētai piederošās zemes.Nevarētu teikt, ka «AMO Plant» darbība ritētu pārāk raiti. 2004.gada aprīlī vietā, kur tagad atrodas rūpnīca, Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš un rūpnīcas ģenerālmenedžeris Aleksejs Maslovs pamatakmenī ielika vēstījumu nākamajām paaudzēm, ka šajā vietā būs autorūpnīca. Cerība uzvarēt Valsts iepirkuma konkursā un apgādāt Latvijas lauku skolas ar Jelgavā ražotiem autobusiem izgaisa kopā ar Pašvaldības lietu ministrijas izstrādātajām konkursa tehnisko specifikāciju prasībām, kuras konkrētais autobusa modelis nespēj piedāvāt, bet ražotājs šīs iebildes uzskata par nebūtiskām. Šāda tipa Holandē ražots skolēnu pārvadāšanas autobuss strādā Francijā un Beļģijā.Maskavas pilsētas mērs Jurijs Lužkovs, šā gada 25. augustā būdams Jelgavā, izrādīja interesi gan par skolēnu, gan pasažieru uz MAN bāzes ražoto autobusu pasūtīšanu Krievijas galvaspilsētas vajadzībām.Ministru prezidents Valdis Dombrovskis savā uzrunā izteica nožēlu par zaudētajām iespējām, ka iepriekšējās valdības reģionālo un pašvaldības lietu ministram un pašreizējam Valsts reģionālās attīstības aģentūras vadītājam par varītēm vajadzēja uzrakstīt tādu specifikāciju, kas vietējam ražotājam liedza pieteikties konkursā par skolēnu pārvadāšanai paredzēto auto piegādi. Mēs tagad redzēsim pa Latvijas ceļiem braucošus mersedesus, kuri ir kā simbols garām palaistām iespējam, uzsvēra Valdis Dombrovskis, norādot, ka nākamajos konkursos ir jāizstrādā tādi noteikumi, kuri nediskvalificē vietējo ražotāju.Pirmais iespaids, apskatot jaunuzcelto rūpnīcu: viss jauns, akurāts, bet darbība ražošanā tiek imitēta. Kamēr prominentās personas vēl nebija ieradušās, strādnieki defilēja pa cehu, runāja pa mobilo telefonu un nekas neliecināja, ka te ražo autobusus. Visi kaut ko gaidīja.Teātris sākās pēc VIP personu ierašanās. Strādnieki imitēja darbu, it kā skrūvēja jau uzskrūvētus uzgriežņus, līmēja detaļas bez līmes, bet pēc VIP personu aizbraukšanas no rūpnīcas cehs pārstāja strādāt.Rūpnīcai ir pašai sava energoapgādes sistēma, jo, uzbūvējot savu koģenerācijas staciju, ar gāzi saražo gan elektrību (960 kW), gan siltumu (4,7 Mw). Atliek tikai minēt, par kādu tarifa likmi uzņēmums iepērk gāzi, jo pāri paliekošo elektroenerģiju pārdod tālāk.Ministru prezidents, Nīderlandes vēstnieks un žurnālisti tika iepazīstināti arī ar «AMO Plant» teritorijā izvietoto traktoru «Belorus» ražotni «Ferrus», kam pieder 0,3% «AMO Plant» akciju. Ražotnes direktors Boriss Jekiļeckis stāstīja, ka traktori tiek eksportēti uz Tuvo Austrumu un Āfrikas tirgiem.Arī par «Ferrus» cehu nevarēja teikt, ka tur tiek ražoti traktori. Četri angārā izstādītie traktori atgādināja mehānisko darbnīcu, kurā reāla ražošana nenotiek. AutoNews.lv korespondentam radās iespaids, ka Latvija tiek izmantota kā filtrs, lai politisku un ekonomisku iemeslu dēļ Baltkrievijā ražotie traktori iekļūtu citu valstu tirgos, nesot nevis Baltkrievijas vārdu, bet izcelsmes sertifikātu «Made in EU». Tāpēc šādas ražotnes ir grūti nosaukt par autorūpnīcām.Arī Krievijā ir it kā ārzemju autoražotāji, kuri labākajā gadījumā pieskrūvē lukturus un bamperus. Šādas rūpnīcas tiek dēvētas par skrūvgriežu ražotnēm, un valdība cīnās, lai Krievijā būtu reāli pilna cikla ražošana.Cerams, ka Mītavā* ražotie autobusi nav mīts un pēc svarīgo personu vizītēm šajā rūpnīcas ražošanā nodarbinātie 22 strādnieki sāks ražot iecerētos apjomus — pa vienam autobusam dienā. *Mītava — Jelgavas vēsturiskais pilsētas nosaukums.

Pievieno komentāru

Komentāri 10

Objektivs Viedoklis

http://apachan.net/images/201101/27/17hb7kaic77i.jpg

pirms 7 gadiem, 2011.02.21 00:04

Quo...

Kārtējais tendenciozais neko nedarītāju teksts......Jūs kungs varētu iepazīties ar amoplanta iesāktajiem Latvijas projektiem un tad varbūt Jūs vēl varētu ko noķengāt! (Arī es gribētu latvisku pilna cikla ražotni vai fabriku.....bet neviens nav spējīgs!) Veiksmi DARBĀ Bergmaņa kungs.

pirms 7 gadiem, 2010.09.24 10:40

Odze

Normāla letiņu reakcija-noriet visu ko vien var noriet.Strādāt zaņķī ar eļļainu muti noteikti ir patīkamāk..... Būtu vien medus muca - karote darvas atradīsies vienmēr

pirms 7 gadiem, 2010.09.23 10:29

Ansis

Tuvojas vēlēšanas un tiek imitēti grandiozi plāni.Tie pāris desmit darbavietu ir pat lielākās zemnieku saimniecībās,bet tas netiek reklamēts jo viņi nepretendē uz nodokļu maksātāju maciņiem.

pirms 8 gadiem, 2010.09.20 23:11

Ansis

Tuvojas vēlēšanas un tiek imitēti grandiozi plāni.Tie pāris desmit darbavietu ir pat lielākās zemnieku saimniecībās,bet tas netiek reklamēts jo viņi nepretendē uz nodokļu maksātāju maciņiem.

pirms 8 gadiem, 2010.09.20 23:10

lasi

http://www2.la.lv/lat/latvijas_avize/jaunakaja_numura/saimnieciba/?doc=85723

pirms 8 gadiem, 2010.09.20 18:44

citu valstu autorūpniecības pārstāvis

to ZZ - jūs kļudāties, saukdams minētās komplektēšanas darbnīcas par autorūpniecību. Tieši jūsu terminoloģija ir grozīta, un par nožēlu jāatzīst, ka autoram taisnība - kaut kāda ražotne jau tā ir, bet ne autorūpnīca. Starp citu, nezinu par Turciju, bet pilnīgi droši, ka jūs kļūdāties par Spāniju, jo spānijā ne tikai saskrūvē, bet arī detaļas uzražo un vēl saražo papildu partijas rezerves daļu veikaliem A-Eiropā. ;) Ne tikai Mersedesus, bet arī Volvo... :)

pirms 8 gadiem, 2010.09.20 15:04

Žukovkas betmens

Pilnībā piekrītu autoram, un viņam piekritīs jebkurš bijušais RAF darbinieks.
Tur tā gigantiskā starpība, ka RAFā izgatavoja arī tās detaļas, kas jāaskruvē. RAFā nebija vien montāžas cehs, bet bija presēšanas un krāsošanas cehi, kuros formās tapa virsbūves detaļas. AMO plant nekā tāda nav.
Tad jau jebkurš mazais Pēterītis ražo "Lego" mašīnītes, pats salikdams visus klucīšus, bet nezin kāpēc pieaugušie uzskata, ka tās ražo "Lego" nevis Pēterītis. Tak Jelgavā varasvīru domāšana ir Pēterīša līmenī. Bērnība jau ir lieta saulaina kā Rāviņa smaids, dalot karotīti, bet cik tā ir produktīva un nozīmīga tautsaimniecībai?
Darbavietas esot 60, un pagaidām nav dzirdēts, ka ņems vēl. Tie, kas te sazombēti slavē darbavietas, varētu kādam vecākam rafietim paprasīt, cik bija darbavietu īstā rūpnīcā (protams, pāris simtus mīnusojot uz tehnoloģiju rēķina, tak arī sanāks padaudz...)

pirms 8 gadiem, 2010.09.20 14:44

ZZ

bergmanim gan vajadzētu iepazīties ar citu valstu autorūpniecību,jo izslavētos Mersedes Benz autobusus,tāpat ka pie mums skrūvēja Turcijā,bet mersedes,busus,un Vito skrūvēja Spanijā,tāpat tika skrūvēti Spānijā E klases Mersedesi.

pirms 8 gadiem, 2010.09.20 14:03

Citas ziņas