Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Septiņas garšvielas pašsajūtas uzlabošanai ziemā

Garšvielu pievienošana ēdienam ne tikai papildina tā garšu un smaržu, bet arī palīdz dziedēt organismu. To veicina garšvielās atrodamās aktīvās vielas, kam var būt dažāda iedarbība, piemēram, antibakteriāla vai gremošanu veicinoša. Šobrīd veikalos pieejama plaša garšvielu izvēle no visas pasaules un nevajadzētu baidīties tās izmantot ēdienkartē, jo, pareizi uzglabātas, garšvielas savas vērtīgās īpašības nezaudē. Ziemā organisms īpaši novērtēs sildošās un pat karsējošās garšvielas. Gada farmaceite 2019, aptiekas vadītāja Laila Zālīte stāsta, kā garšvielas var uzlabot veselību, kā tās pareizi pievienot un kādiem ēdieniem tās vislabāk piestāvēs.

 

Garšvielas, kas palīdzēs svētku laikā

 

“Svētki nav iedomājami bez bagātīgi klāta galda, taču tas bieži vien nozīmē arī pārāk trekna un smaga ēdiena uzņemšanu, pie kā organisms nav pieradis ikdienā. Izvairīties no smaguma sajūtas, mazināt vēdera uzpūšanos un paātrināt vielmaiņu iespējams arī pavisam vienkārši – pievienojot ēdienam “pareizās” garšvielas, piemēram, koriandru, krustnagliņas un čili pulveri,” stāsta Laila Zālīte.

Koriandram piemīt viegla, saldena smarža un sildoša, maiga garša ar citrona piegaršu. Garšvielām izmanto visas koriandra auga daļas, bet ziemas periodā aktuālākas ir sēklas, kuras, tiek apgrauzdētas un samaltas, tādējādi iegūstot intensīvāku aromātu un garšu. Koriandrs labi palīdz pret gremošanas traucējumiem, cīnās ar meteorismu jeb pastiprinātu gāzu veidošanos zarnās, kā arī palīdz samazināt helikobaktērijas, kas bojā kuņģa gļotādu, negatīvo iedarbību. Tāpat tam piemīt spēcīga antibakteriāla iedarbība, un tas var palīdzēt veicināt organisma attīrīšanu. Darbojas arī kā labs diurētiskais līdzeklis. Pēdējā laikā pētnieki runā arī par koriandra ietekmi cukura diabēta simptomu samazināšanā. Koriandru var izmantot dārzeņu, gaļas un zivju marinādēs, maizes un konditorejas izstrādājumu cepšanā vai dzērienu aromāta un garšas bagātināšanā.

Krustnagliņām ir labi atpazīstama un visiem zināma smarža un saldeni piparota garša. Šī garšviela organismā uzlabo limfātiskās sistēmas cirkulāciju, labi izvada toksīnus, veicina gremošanu, kā arī mazina kuņģa dedzināšanu. Tāpat krustnagliņām piemīt spēcīgas antibakteriālās un pretvīrusu īpašības. Izmanto gan veselā, gan maltā veidā. Var izmantot arī kulinārijā – pievienojot gaļas ēdieniem, piparkūku mīklai, iemīļotajiem ziemas dzērieniem, kā arī gatavojot konservētus ķirbjus un augļus.

Čili pulverim piemīt asas un sildošas, pat dedzinošas garšas īpašības. Tā aso sajūtu rada aktīvā viela kapsaicīns, kas stimulē asinsriti mutes un kuņģa gļotādā, palielinot kuņģa sulas izdalīšanos un veicinot apetīti un gremošanu. Pikantās īpašības ļauj ātrāk sadedzināt kalorijas un uzlabo vielmaiņu, tāpat tiek uzlabota arī aknu darbība un šķidrinātas asinis. Vislabāk čili garša un aromāts izdalās, ja to uzkarsē uz pannas pirms pievienošanas ēdienam. Ziema ir īstais laiks, lai sildītos ar čili pulveri – to var pievienot zupām, gaļas un dārzeņu ēdieniem, kā arī šokolādes desertiem un dzērieniem.

 

Nomierina un uzlabo garastāvokli

 

Muskatrieksts – tam piemīt silti saldena, piparota garša un salds aromāts. Šī garšviela iedarbojas nomierinoši, atbrīvo no stresa, uzlabo smadzeņu asinsriti, paaugstina koncentrēšanās spējas, kā arī samazina vēdera pūšanos un veicina gremošanu. Ar muskatrieksta pievienošanu jābūt uzmanīgiem – jālieto ļoti minimālās devās, jo, pievienojot to par daudz, garša būs nepatīkama. Lieto gan gaļas un dārzeņu ēdienos, gan pievienojot desertiem un piparkūkām vai papildinot karstos dzērienus. Vislabāk muskatriekstu pirms pievienošanas sarīvēt.

Vaniļa – ar īsto vaniļu (pākstīs) ir iespējams aizvietot cukuru, un tā ēdieniem un dzērieniem dos saldu, siltu un mājīgu aromātu. Vaniļai piedēvē arī afrodīzija īpašības, tā paaugstina laimes hormona līmeni, saglabā labsajūtu un prieku. Piedalās cukura līmeņa regulācijā. Visbiežāk vaniļu pievieno desertiem, kūkām, cepumiem, bet ar to var papildināt arī karstos dzērienu un kokteiļus.

 

Garšvielas, kam piemīt pretiekaisuma īpašības

 

Kanēlis ir viena no populārākajām garšvielām, jo tā smarža lielai daļa asociējas tieši ar ziemas sezonu. Kanēļa lielisko aromātu un garšu papildina arī tā vērtīgās īpašības – pretiekaisuma darbība, sirds asinsvadu saslimšanu riska samazināšana, holesterīna līmeņa pazemināšana, cukura līmeņa regulācija un apetīti mazinošās īpašības. Pētnieki stāsta, ka tam ir pat spēcīgākas antioksidanta īpašības nekā ķiplokam vai raudenei. Kanēli var pievienot iecienītajai brokastu putrai vai papildināt jebkuru karsto dzērienu (ābolu, dzērveņu u.c.)

 

Kardamons – tam piemīt saldena citrona piegarša ar eikalipta piedevu un burvīga smarža. Izmanto no pākstīm – graudiņus/sēkliņas – vai maltu. Ir zaļais un melnais kardamons, taču Eiropā visbiežāk tiek lietots zaļais. Kardamonam piemīt dzesējoši sildošas īpašības. Tas samazina iekaisumu, vairogdziedzera aktivitāti, uzlabo apasiņošanu, stiprina asinsvadu sieniņas, veicina atmiņu, nomierina prātu, veicina laktāciju un mazina stresu. Kardamonu var pievienot piparkūku mīklai, marcipānam, dažādiem cepumiem, raugu mīklām, kā arī zupām un mērcēm, bet karstajiem dzērieniem tas sniegs brīnišķīgu garšas akcentu. Jābūt uzmanīgiem ar tā pievienošanu ēdienam – pārdozējot to, ēdiens var kļūt nebaudāms.

Foto: pixabay.com

 

 

 

Pievieno komentāru

Dzīvesstils