Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Kur ir slavenie latvieši? 19

Amerikas Savienotajās valstīs, lai izvairītos no pārpratumiem, lielās pilsētās ielām piešķir numurus. Jaunzēlandē tās mēdz nosaukt pamatiedzīvotāju maoru vai arī mūsu mātes zemes Anglijas karaļnama pārstāvju vārdos. Savukārt Latvijā ielām ir rakstnieku vārdi. Kāpēc tieši viņiem tiek tāds gods?

Šķiet, jābūt saistītam ar literatūru, lai Latvijā izpelnītos īpašu cieņu. Anglijai ir Šekspīrs, Krievijai – Dostojevskis. Latvijai – Barons, Čaks, Blaumanis, Rainis, un tie ir tikai daži no daudziem. Pieņemu, ka tagad jums nāk prātā tie rakstnieki, kurus neesmu pieminējis, un tieši par to ir runa. Ir tik daudz latviešu, kuri slavu iemantojuši ar rakstīšanu, ka centieni nosaukt ievērojamākos vienmēr radīs diskusiju.Ja godīgi, neticu, ka vēl kaut kur pasaulē literāti tiek turēti tādā cieņā. Arī Jaunzēlandes neilgajā vēsturē mums bijuši labi rakstnieki, bet kopumā viņus aizēno ļaudis, kas izpelnījušies apbrīnu daudzās citās jomās, to skaitā uzņēmējdarbībā, politikā, sportā. Piemēram, sera Edmunda Hilarija tēls atliets bronzā par godu tam, ka viņš bija pirmais cilvēks, kas uzkāpa Everestā. Otrā pasaules kara varoņa sera Čārlza Aphama statuja ir viņa dzimtajā pilsētā. Liels piemineklis ir arī vietā, no kurienes uz Angliju devās pirmās jēra gaļas eksporta kravas. Arī visi premjerministri var paļauties, ka pēc pilnvaru beigām viņu tēli tiks atlieti bronzā.Brīnos, kur ir pieminekļi pārējiem izcilajiem latviešiem. Zemgalei ir bagāta vēsture, kas saistīta ar Karību jūras salām, bet kur ir tā laika liecības? Kur ir kara varoņu un citu ievērojamu līderu pieminekļi? Ir, protams, izņēmumi, piemēram, Krišjānis Valdemārs, tomēr pēc pusotra šeit nodzīvota gada šaubos, vai varu nosaukt kādu izcilu uzņēmēju vai politiķi. Tā kā strādāju par sporta žurnālistu, zinu atzītus sportistus, taču diez vai būtu informēts, ja tas nebūtu mans darbs.Man radies iespaids, ka latvieši izcilu cilvēku godināšanu uztver kā atgriešanos padomju laikos, kad valsts cēla saulītē dažādu jomu pirmrindniekus. Domāju, laikam ritot, arī tā laika varoņi tiks vērtēti atzinīgāk.Where are the famous Latvians?In the United States, large cities number their streets to avoid confusion. In New Zealand we generally give our streets Maori names or name them after some forgotten royal from the old motherland, England. Latvia: writers and poets. Exactly why is it that writers and poets are held on such a high pedestal in Latvia? I guess this is something I have only really given thought to lately but it seems that to be held in the highest regard in Latvia, you have to be a literary hero in some shape or form. England had Shakespeare. Russia had Dostoevsky. Latvia had Barons, Valdemars, Caks, Blaumanis, Rainis just to touch the tip of the iceberg. I bet right now you are all sitting their angered at any number which I have failed to mention and that is exactly my point. There are so many famous Latvians who have grown to fame through putting pen to paper that trying to name the greatest few will always stir debate. I honestly do not believe that anywhere else in the world are literary figures held in such high regard. During New Zealand’s short history we too have had no shortage of fine writers but to a large extent they are overshadowed by people who have sought fame in any number of other fields including business, politics and sport. For example, Sir Edmund Hillary has been immortalized in bronze for being the first person to reach the summit of Mt. Everest among other things. Celebrated WW2 hero Sir Charles Upham has a large statue in his home town, whilst a large memorial is placed at the sight where New Zealand’s first ever frozen sheep exports left the country, bound for England. All prime ministers in time can also expect to be remembered in bronze at the end of their rein. I often wonder where the statues and tributes to the other great Latvians are. Where are the statues to decorated war heroes or the great leaders (obviously some are exceptions such as Valdemars who also rose to fame as a leader) of Latvia? The Zemgale region has a rich history with strong links to the Caribbean but where is their evidence of this? I am not naïve enough to think the tributes and statues do not exist but having lived here for over 18 months I doubt I could name a famous Latvian business person or politician (aside from Ingmars Lidaka and Atis Salkteris who I know of for the wrong reasons). Obviously through my work as an English sports journalist I know of famous Latvian athletes but doubt I would be any the wiser of them if it were not for my work. Any Latvian will also proudly tell me of the literary exploits of his countrymen but until I can read Latvian better I will have to take their word for it as it seems that very little Latvian literature is available in English. Whilst Western literature is quickly translated into Latvian, it does not seem that the trend also goes the other way with most book shops here only stocking Latvian tourist books. I get the impression that for Latvians to celebrate people away from literature would be seen as too much of a throwback to the days of communism when the working class hero, the war hero and the sporting hero were greatly celebrated. I will watch with interest to see that as Latvia moves further away from communism, it becomes more accepted to celebrate those who would have also been deemed heroes under the Soviet regime.

Pievieno komentāru

Komentāri 19

talka

Nākošais raksts Džeradam būs noteikti par talku, kaut kas atkal taču jāuzraksta, lai viņu neaizmirstu!!!

pirms 9 gadiem, 2010.04.25 21:12

BBC

Vēl viens veiksmīgs raksts no Džeroda par neko.

pirms 9 gadiem, 2010.04.21 13:21

Nu re

Vismaz viens zinošs cilvēks apgaismoja mūs. Varbūt tik tiešām mēs par maz zinām, kāpēc kādu ielu tā sauc, jo tik tiešām nekādas informācijas. vismaz to stūros varētu būt plāksnītes kā Rīgā

pirms 9 gadiem, 2010.04.21 09:06

zemgalis

Jared neklausies tos mudakus super starus latviešus. Raksti tālāk, tiešam ir vērts palasīt arī citu viedokli nevis tikai šos tudaliņ tāgadiņus pastalās.

pirms 9 gadiem, 2010.04.18 22:35

star

DŽerad! Ja nav vairs par ko rakstīt, tad labāk pagaidām kādu laiku neraksti vispār. Tavs izpratne par daudzām lietām, ko tu raksti ir galīgi garām! Nezinu cik tev gadi, bet izskatās, ka esi bez dzīves pieredzes un neesi gājis daudz kam vēl cauri un arī pētījis Latviešu vēsturi. Ja es aizbrauktu uz Jaunzelandi un dzīvotu, tad laikam nerakstītu rakstus blogos, lai tikai kļūtu slavens un rakstīt tikai rakstīšanas pēc...lielākā daļa tavi raksti ir pilnīgs sviests! Labāk būtu izdarījis kādu labu darbu Latviešu tautas labā, nevis dzenāt regbija bumbu un domāt, ka esi zvaigzne.

pirms 9 gadiem, 2010.04.18 08:08

Mitava

Nu vajadzētu jau kādu ielu nosaukt arī Džareda Grelleta vārdā, viņš tik daudz nopūlas jelgavnieku labā dodams mums dažādus padomus.

pirms 9 gadiem, 2010.04.17 13:13

zemgaliete

Esmu pārsteigta par tik vienpusīgu un nepārdomātu rakstu. Vajadzēja tomēr papētīt mūsu Latvijas vēsturi, kurā tik bieži ir mainījušās dažādas varas ar saviem varoņiem, ka vienu brīdi vispār tik lemts, ka ielām neliks cilvēku uzvārdus, lai atkal kādai varai nākot spēkā netiktu ielas pārdēvētas...Tādēļ Jelgavā ir izcilu personu vārdos nodēvētas ielas, ja nezinat kādās tad tas jau ir audzināšanas jautājums, ja nezinam savus izcilos cilvēkus.
Jelgavā ir 367 ielas, no tām slavenību vārdos ir nodēvētas - 23 ielas, rakstnieku un dzejnieku vārdos tikai 8 ielas.
1. Jāņa Čakstes bulvāris - Latvijas valsts prezidents 1922-1927.g.
2. Raiņa iela - dzejnieks
3. Aspazijas iela - dzejniece
4. Kristapa Helmaņa iela - mikrobiologs, epizoologs
5. Jura Mātera iela - atmodas darbinieks, žurnālists, izdevējs
6. Nameja iela - - Tērvetes pilskungs XIII gs.b.
7. Paula Lejiņa iela – agronoms, lopkopības speciālists, profesors.
8. Prohorova iela - lokomotīves mašīnists, kas lai novērstu katastrofu un glābtu palīga dzīvību, pats gāja bojā
9. Pulkv. Brieža iela - Daugavgrīvas strēlnieku pulka komandieris, pulkvedis.
10. Pulkv. O. Kalpaka iela - Latviešu atsevišķā bataljona komandieris
A. Pumpura iela - tautiskā romantisma dzejnieks
11. Rūdolfa Blaumaņa iela - rakstnieks, reālisma tradīciju pārstāvis literatūrā
12. Sudraba Edžus iela - rakstnieks
13. Teodora Grothusa iela - ķīmiķis, fiziķis
14. Brigaderes iela – rakstniece
15. Eduarda Veidenbauma iela - dzejnieks
16. Emīla Dārziņa iela – komponists, latviešu kora un solo dziesmu klasiķis
17. Emīla Melngalvja iela - komponists, folklorists, mūzikas kritiķis
18. Jāņa Asara iela - Literatūras un mākslas kritiķis, publicists
19. Kārļa Praula iela - ģenerālis, aizsargu organizācijas priekšnieks
20. Krišjāna Barona iela - folklorists, rakstnieks, publicists
21. Ata Kronvalda iela - pedagogs, sabiedrisks darbinieks, publicists, valodnieks.
22. Lāčplēša iela - literārs tēls
23. Viestura iela - Tērvetes pilskungs XIII gs.sāk.
Ar Jelgavas ielām un to vēsturi var labi iepazīties šai lapā - http://jelgavas-ielas.info/?a/

pirms 9 gadiem, 2010.04.16 17:28

juha

Šis ir otrais blogs jaunzēlandieša izpildījumā, kuru esmu izlasījis. Pirmais bija par plūdiem, kad šamais mācīja, ka -20 grādos sasalušā zemē vajadzēja grāvīšus rakt, lai plūdu sekas nebūtu tādas, kādas bija. Jāsaka nu reiz šī bloga autoram šādi: "Nesaki ko mums darīt, un mēs neteiksim, kurp Tev jāiet!"

Mr.Grellet!
Don't teach us what to do! And we will not say you where you should go!

pirms 9 gadiem, 2010.04.16 15:57

korists

Malacis micro visiem sadevi ka nākas un nu tiešam var iet atpūsties :) Visi pārējie ir muļķi un nejēgas, tikai ne Tu.... jo esi vienīgais kurš zina kā vajag! Par cilvēku sodīšanu, uzspraužot tos uz mietiem vienīgi aizmirsi kulturāli pagvelzt :)

pirms 9 gadiem, 2010.04.16 13:38

micro

Vēl dažas pārdomas -- o.k., liekamies mēs visi ekonomikā. Tātad, ja mēs gribam ko nopirkt, piemēram, to pašu Mercedesu, tad mums tik pat daudz ir jāpārdod kādam citam, lai nopelnītu naudu. Tā kā vācietim lati galīgi nav vajadzīgi, mums vajag EUR, kuri jāpelna ārpus Latvijas robežām. Tātad, lai nopelnītu, vajag ko pārdot, bet vispirms 'tas' ir jāsaražo. Un tagad galvenais dienas jautājums - kādi ir Latvijas resursi, no kā vispār ko var pārdodamu saražot ... hmmm, zem zemes mums nekā nav, vēja arī maz, dažas zivteles jūrā - tātad mums uz vietas nekā no izvejvielām vienkārši nav! Viss nepieciešamais ražošanai ir jāieved! ups, par kokiem piemirsu, bet ar tiem visu valsts labklājību nepacelsi.

Tātad ejam tālāk un skatamies, kas tai ražošanā ir viss dārgākais - ne jau izejmateriāli, bet gan darbs! Jo gala produkts ir tehnoloģiski sarežģītāks, jo darbs veido nozīmīgāku izmaksu daļu. Turklāt jebkuram uzņēmējam rodas milzīgas galvas sāpes, ja no uzņēmuma aiziet kāds svarīgs darbinieks. Cilvēks nav mašīna, kuru var nomainīt dienas, divi vai nedēļas laikā, o.k., moš apkopēju var. Jauna darbinieka apmācība var ilgt pat vairākus mēnešus. Tai laikā uzņēmums nevar strādāt uz pilnu slodzi. Kā zināms, tad konkurentiem bieži ir lētāk pārpirkt speciālistus nevis tos izaudzināt pašiem.

Mans viedoklis - bez cilvēkiem mēs būsim bedres pašā apakšā. Ja mēs nenodrošināsim patiešām konkurētspējīgu izglītību (tagadējā man pilnīgi nav pieņemama) un neizveidosim labvēlīgu vidi, kurā dzīvot šiem cilvēkiem, tad čiks vien sanāks, un nekāda biznesa mums nebūs. Par savu vietu nākas cīnīties diezgan nežēlīgi, bet bez prāta ir praktiski neiespējami.

Tāpēc puiši un meitenes nesmādējiet vectētiņu stāstus un padomus, viss tagad notiek tāpat kā viņu laikos tik citos konfešu papīriņos.

Viss, es eju gulēt, citādi sazin kādas vēl pērles sāks birt laukā ... ;)

pirms 9 gadiem, 2010.04.15 23:21

micro

He-hē, tātad atbrauc džeks no otras pasaules malas, uzraksta atsevišķus diezgan trāpīgus redzējumus, un katrs nākošais jau a priori tiek pieņemts kā nelokāma patiesība. Es piekrītu Martai, ka pirms izteikties par mūsu tautas rakstniekiem tik kritiski, vispirms derētu kādu darbu arī izlasīt.

@korists
vai Jūs tiešām esat tik naivs, domājot, ka tās celtnes tiek celtas, tāpēc, ka kādam rūp latviešu kultūra ... tas ir tāpat, kāpēc Dienvidu tilts ir tik dārgs! Kad paaugsieties lielāks, tad sapratīsiet, ka ekonomika nav primārais valsts attīstībā, tas tikai ir viens no līdzekļiem kā paaugstināt iedzīvotāju labklājības līmeni. Pats galvenais valstī ir cilvēks, kas ir viens no mūsdienu viss dārgākiem resursiem, diemžēl Latvijā gaužām nenovērtēts. Nav vajadzīgs daudz naudas, lai veiktu lielus darbus, ko arī pierādīja Džareda minētie latvieši. Ja Jūs mērat sasniegumus pēc Mercedesa zīmju skaita, tad man Jūs žēl. Jo vāverei ratā nav viegli.

@rainis
par padumju Džaredu es nonosaucu, to izdarījāt Jūs. Par pērlēm Jums taisnība - Jums izdevies ļoti pērļains komentārs, sēdieties - 10!

@Gunta
piekrītu, bet tas nav jāpieņem kā absolūta patiesība. Katrai tautai ir vērtības, kuras tā godā; izteikties par tām nievājoši, iznāk gandrīz kā ar feisom-ob-teibal. Es vienmēr esmu cienījis citu cilvēku viedokļus, bet nokārtoties pie Brīvības pieminekļa, cerams Jums ar nav pieņemami ... vai arī es kļūdos!

pirms 9 gadiem, 2010.04.15 22:55

Gunta

Bet lasīt Džareda rakstus ir ļoti interesanti!

pirms 9 gadiem, 2010.04.15 21:59

rainis

mjā... Ja nu kāds te ir padumjš un zāli sapīpējies tad Džareds tas noteikti nav! Ir mums letiņiem problēmas ir.....! :) kā rakstām komentārus tā pērles vien no mutes ārā nāk!

pirms 9 gadiem, 2010.04.15 19:43

korists

Visai saprātīgs un reāls redzējums par mums. Latviešiem literatūra, kormūzika, un tamlidzīgās mākslas izpausmes ir pāri mēram paaugstinātas. Mēs latvieši varam bez ēšanas iztikt, mērdēt pusbadā bērnus un pensionārus, taču ceļam prātam nepatverami dārgas bibliotēkas un sapņojam par vēl dārgākām koncertzālēm. Rīkojam tikpat dārgus dziesmu un deju svētkus un visai pasaulei mēģinām iestāstīt cik tas ir unikāli un vērtīgi.
Normālu valstu cilvēki tomēr iesākumā parasti parūpējas par to lai Valstī būtu darbs, konkurētspējīgs eksports un pēc tam domā par savas dvēseles skaistumu. Unikālie latvieši visu dara otrādi un pārmērīgi ar to lepojas un pat apvainojas ka kāds var domāt citādi! Nekulturālā tauta mēs patiesībā esam, kaut vai skatoties te pat uz micro un Martas nekulturālajiem uzbraucieniem autoram, kurš uzdrīkstas paust atklāti un godīgi, manuprāt ļoti sakarīgu viedokli.

pirms 9 gadiem, 2010.04.15 16:08

Ese

Jelgavā ir Paula Lejiņa iela, Teodora Grothusa iela un viņi nebija rakstnieki, un Čakstes bulvaris ari ir.

pirms 9 gadiem, 2010.04.15 15:52

calis

Zināma taisnība autoram ir, jo literātus mīlēt ir vieglāk. Viņi taču tādi tīri un nesasmērējušies, bet uzskatīt kādu politiķi vai, pasarg dievs, uzņēmēju par labu cilvēku Latvijā nu galīgi nav labais tonis.

pirms 9 gadiem, 2010.04.15 14:16

Marta

Šitā ir padumja spriedelēšana... interesanti cik un kādas grāmatas latviešu valodā autors ir izlasijis? Izlasi Blaumaņa noveles, Brigaderes "Dievs, Daba, Darbs", ... Raiņa "Uguni un Nakti", palasi Dainas - ja Tu to spēsi saprast, tad arī sapratīsi par ielām un citu godāšanu. Bet ja nesapratīsi, tad Tev vēl 3 gadi svaigā sūdā augt.
Pieminekli ceļ tam kas to pelnījis...

pirms 9 gadiem, 2010.04.15 12:43

Nu jā

Mazliet jau pie visa tā ir vainīga latviešu "labākā" īpašība- skaudība.
Kāpēc viņa vārdā, kāpēc ne tajā utt. Atradīs katram kādu melno plankumu, kāpēc nevar nosaukt tādā vārdā.
Nu varētu Jelgavā būt Bīrona Prāta vētras iela. Varbūt arī kādā ievērojamā lauksaimnieka, kuri te likuši pamatus lauksaimnieku izglītībai (bet tie nelaimīgie padomju gadi), Noras iela (patiešām bez uzvārda), un gan jau vēl kāda, kurus es nezinu

pirms 9 gadiem, 2010.04.15 12:38

micro

Visu cieņu autoram, bet kādu zāli pīpējiet?!?

Literatūra ir ļoti būtiska tautas kultūras daļa (ne vienīgā), kura nodrošina vērtību pārnesi starp paaudzēm un veido to būtību, kas mēs esam - latvieši. Tas ir tā pat ar tautas dejām - nez vai citur pasaulē tās ir tik attīstītas kā pie mums. Katrai tautai ir savas tradīcijas un morālās vērtības, pārmest šīs lietas, būtībā, ir nespēja izprast šo tautu.

Kas no tā, ka mēs literātus godinām vairāk kā citus? Malači, citi viekārši nav spējuši ko līdzīgu vērtībā dot tautai. Turklāt interesanti, kā Blaumanis saistās ar Padomju varu - ja nu vienīgi ir kāda saite ar viņpasauli ...

Varbūt hercogs Jēkabs ar bijis literāts, ka esam nosaukuši veselu centrālo laukumu viņa vārdā?!

Latvieši ir skaitliski maza tauta, un cerēt, ka slavenas personības būs katra otrā, ir diezgan naivi. Mēs vienkārši uzsveram to, kas mums ir svarīgs, un ko kārtējie kungi (Poļi, Zviedri, Krievi, Eiropas Savienība) ir atļāvuši.

p.s. nez vai atradīsies kaut viens sakarīgi domājošs latvietis, kurš vēlēsies redzēt kādu Latvijas premjeru, kuri darbojušies pēc 1990. gada, atlietu bronzā. Es drīzāk viņus visus uz mietiem uzspraustu un izliktu tautas apskatei ...

pirms 9 gadiem, 2010.04.15 09:53

Lietotāju raksti