Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Kurš uzņemsies atbildību par nelikumībām „Jelgavas autobusu parkā”? 5

Ar Jelgavas darba ņēmēju – autobusu šoferīšu – uzvaru šā gada 3. decembrī noslēgusies piecus gadus ilgusī tiesāšanās ar pašvaldības uzņēmumu „Jelgavas autobusu parks”. Saskaņā ar Augstākās tiesas senāta galīgo spriedumu, „Jelgavas autobusu parkam” jāpārtrauc nelegāla darbinieku nodarbināšana un jānoslēdz Latvijas likumdošanai atbilstoši darba līgumi ar strādājošajiem. Prettiesiskā Jelgavas pašvaldības prakse tiks pārtraukta, bet kurš uzņemsies politisko atbildību?

Ar Jelgavas darba ņēmēju – autobusu šoferīšu – uzvaru šā gada 3. decembrī noslēgusies piecus gadus ilgusī tiesāšanās ar pašvaldības uzņēmumu „Jelgavas autobusu parks”. Saskaņā ar Augstākās tiesas senāta galīgo spriedumu, „Jelgavas autobusu parkam” jāpārtrauc nelegāla darbinieku nodarbināšana un jānoslēdz Latvijas likumdošanai atbilstoši darba līgumi ar strādājošajiem. Prettiesiskā Jelgavas pašvaldības prakse tiks pārtraukta, bet kurš uzņemsies politisko atbildību?Atgriežoties pie problēmas cēloņiem, jāatgādina, ka pēdējo gadu laikā SIA „Jelgavas autobusu parks” ar autobusu un mikroautobusu vadītājiem ir slēdzis vienīgi uzņēmuma, nevis darba līgumus. Līgumos šoferīšiem pēc būtības tika uzspiesta individuālo komersantu loma, kam pašvaldības uzņēmums „iznomā” autobusu vai mikroautobusu. Nomas maksa ir atkarīga no plānotajiem maršrutiem un reisu skaita, kā arī iepriekšējā mēneša laikā veiktās pasažieru izlases uzskaites.„Nomniekiem” nav tiesību ne izvēlēties degvielas vai smērvielu piegādātāju, ne servisa centru vai pat auto mazgātāju. Arī papildu reisus „nomniekiem” uzņemties ir liegts. Ļaunas mēles melš, ka pašvaldības vadītājiem šāda sistēma varētu būt krietni izdevīga. Tā iekļaujot apjomīgu līgumu slēgšanu par iznomātā autotransporta apkalpošanu ar „pareizajiem” uzņēmumiem, kas neaizmirstot padalīties ar saviem labvēļiem. Cik šāda brāļošanās ir izdevīga mums, jelgavniekiem, varam pārliecināties, pērkot autobusa biļeti. Tās cena – 0,35 LVL – ir viena no augstākajām Latvijā.Autovadītāju trūkuma dēļ visnotaļ interesanti notiek arī „nomnieku” darbā pavadītā laika uzskaite. Ieskaitīts tiek tikai maršruta izpildē pavadītais laiks, savukārt, pārvadājumu grafiki veidoti, iekļaujot vairākus – vienu līdz divas stundas garus – pārtraukumus. Tā kā pārtraukumi, kuru laikā ir neiespējami atpūsties, netiek ieskaitīti darba laikā, šoferīšu darba diena kļuvusi krietni garāka par astoņām stundām. Laikam jau lieki atgādināt, ka pārguris autovadītājs rada apdraudējumu ne vien sev, bet arī apkārtējiem. Atcerēsimies nelaimes gadījumu 4. līnijā pirms diviem gadiem, kura rezultātā no sadursmes ar Jelgavas sabiedrisko autobusu mira skolniece. Tādas „rūpes” pašvaldība izrāda par jelgavniekiem.Iepriekšējo pašvaldību vēlēšanu publiskajās debatēs Jelgavas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš lielījās, ka „Jelgavas autobusu parka” izveidotā apsaimniekošanas sistēma ir ne vien unikāla un progresīva Latvijas, bet arī Eiropas mērogā. Savukārt, domes priekšsēdētāja vietniece Irēna Škutāne uzstāja, ka uzņēmuma darbības rezultāti ir labākie Latvijā. To, ka Jelgavas pašvaldības prakse ir unikāla ne vien Latvijas, bet, iespējams, arī Eiropas mērogā, apliecina nupat pieņemtais Augstākās tiesas senāta spriedums. Savukārt, par I. Škutānes kundzes minētajiem labākajiem darbības rezultātiem Latvijā ir grūti spriest pirms izvirzīts kāds noteikts kritērijs, piemēram, pārgurušākie autovadītāji, augstākā pārvadājuma maksa, personīgs izdevīgums pašvaldības vadītājiem vai tamlīdzīgi.Tiesas spriedums paredz nelikumības novērst. Cerams, jau drīzumā ar „Jelgavas autobusu parka” šoferīšiem atkal tiks noslēgti darba līgumi un mums – pasažieriem – vairs nevajadzēs uztraukties par pārgurušu autobusu vadītāju spēju savlaicīgi reaģēt uz notiekošo pilsētas ielās. Vienlaicīgi paliek atklāts jautājums par to, kurš uzņemsies atbildību par savulaik nelikumīgi lauztiem darba līgumiem ar autobusu vadītājiem, kompensāciju izmaksu bijušajiem autobusu parka darbiniekiem, piecus gadus ilgušās tiesāšanās un tamlīdzīgu izdevumu segšanu no jelgavnieku nodokļu līdzekļiem šajā jau tā ekonomiski grūtajā laikā? Vai politiķiem, kuri ir veidojuši un aizstāvējuši šo prettiesisko un apkaunojošo „Jelgavas autobusu parka” apsaimniekošanas sistēmu pietiks drosmes atzīt savas kļūdas un atkāpties no ieņemamajiem amatiem?Ivars Jakovels,LSDSP Jelgavas organizācijaspriekšsēdētāja vietnieks

Pievieno komentāru

Komentāri 5

Rebriks

Vau jau sākusies priekšvēlēšanu kampaņa ar kārtējo konkurentu nomelnošnu?
Taisnība "Jā jā".
Kas vainīgs, ja pats nevari panākt sev izdevīgus līguma noteikumus.

pirms 10 gadiem, 2009.01.07 09:34

Una

Parezi ir, kad domnieki atbalsta nelikumīgu sistēmu, kas nav izdevīga ne mums, ne šoferiem un beigās vēl par to būs jāmaksā no mūsu naudas, tādiem deputātiem vajadzētu atkāpties. Autubusu parka vadītāji arī jāatlaiž!

pirms 10 gadiem, 2008.12.20 13:17

Jā jā

Kārtējais kaut kāda jefiņa murgojums. Liekas, ka autors pats nav spējīgs izvēlēties degvielas piegādātāju utt.......

pirms 10 gadiem, 2008.12.17 22:57

Lietotāju raksti