Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Tendences ir vienotas

Degvielas cenu kāpumam Latvijā ir tie paši iemesli, kas citās valstīs. Saistība ar pasaules vienoto naftas tirgu kā degvielas un citu ķīmisko produktu izejvielu, tāpat ar faktoriem, ko rada neierobežotas globālas finanšu plūsmas.

Brīvā tirgus apstākļos degvielas cenu nosaka pieprasījuma un piedāvājuma attiecības. Ja pieprasījums aug un to nevar nodrošināt kopējā tirgū piedāvātais (saražotais), tā tiek realizēta tiem, kas maksā vairāk. Notiek nepārtraukta cīņa par energoresursiem. Degvielas cena tirgū kāpj, un vienlaikus starp tirgus apgādes nodrošinātājiem notiek konkurence, jo nav pieļaujami pārtraukumi piegādē, bet, ja tādi rodas, tiem ir ļoti nepatīkamas ekonomiskas un sociālas sekas. Kādi ir iemesli tam, ka pretēji iepriekšējo gadu situācijai, kad, tuvojoties vasaras periodam, dīzeļdegvielas cena kritās, šogad tā kāpj un jau par septiņiem līdz deviņiem santīmiem pārsniedz benzīna litra cenu? Vispārējam naftas produktu cenu kāpumam, kas nu jau ar nelieliem pārtraukumiem notiek vairākus mēnešus, iemesls ir naftas cenas palielinājums gada laikā pasaules tirgū gandrīz divas reizes. Iepriekšējos gados ievērojami audzis pieprasījums pēc dīzeļdegvielas, ko izmanto kā motordegvielu, kā arī siltumapgādē. Tomēr neizpētīta un vēl nenovērtēta, bet būtiska ietekme uz degvielas cenu kāpumu ir ekonomiskajai situācijai, pasaules lielo valstu nekustamo īpašumu tirgu sabrukumam un tādējādi arī negatīvajam stāvoklim ar finanšu ieguldījumu un akciju fondiem. Šie negatīvie procesi rada nosacījumus, kad lielie finanšu resursu turētāji savus līdzekļus iegulda vienā no pašreiz nedaudzajām drošajām nozarēm, kāda ir naftas nozare. Naftas resursi ir pieprasīti, tos pērk un pārpērk, notiek spekulatīvi darījumi. Bet ar katru reizi cena aug.Visas šīs garās naftas un degvielas aprites ķēdes galā ir degvielas tirgotājs Latvijā, kurš to var nopirkt par cenu, par kādu tā tiek piedāvāta tirgū, kas cieši saistīts ar pasaules tirgus procesiem. Degvielas tirgotājs Latvijā, no vienas puses, spiests piemēroties tiem apstākļiem, ko diktē pasaules tirgus, bet, no otras, - rēķināties ar patērētāja pirktspēju, tirgus tradīcijām, kā arī būt lojāls pret saviem pastāvīgajiem klientiem pastāvošās konkurences apstākļos.Ja naftas un tās produktu cenu kāpums pasaules tirgū turpināsies, degvielas tirgotājiem vairs nebūs nekādas iespējas kaut visminimālākajā veidā amortizēt šo kāpumu uz sava rēķina. Tad valsts institūcijām būtu jāsāk daudz aktīvāk risināt jautājumi, kurus komersanti vairākkārt ierosinājuši un kas mazinātu to administratīvo slogu un ar normatīviem uzliktos izdevumus.

Pievieno komentāru

Lietotāju raksti