Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Aptauja: Tehnoloģiju izmantošana veselības aprūpē samazina laiku, ko ārsts pavada ar pacientu

Ārsti savā ikdienas darbā arvien vairāk izmanto informācijas tehnoloģiju (IT) piedāvātās iespējas, tomēr lielākā daļa dakteru pārliecināti, ka tehnoloģiju izmantošana veselības aprūpē ir samazinājusi laiku, ko viņi pavada ar pacientu, liecina starptautiskas "Accenture" aptaujas rezultāti, kas publiskoti ikgadējā veselības nozarei veltītajā IT infrastruktūras un risinājumu konferencē un izstādē "WoHIT".

Aptaujājot vairāk nekā 2 600 ārstu sešās valstīs, tika noskaidrots, ka IT lietošana ārstu vidū kopš 2012. gada, kad veikts līdzīgs pētījums, procentuāli ir pieaugusi par divciparu skaitli. Tomēr, par spīti tam, ka ārsti arvien plašāk pielieto elektroniskās veselības kartes (EVK), aptuveni katrs ceturtais aptaujātais uzskata, ka EVK  bija negatīva ietekme vai vispār nekādas ietekmes pacientu veselības stāvokļa uzlabošanā (28%), ar ārstēšanu saistīto lēmumu pieņemšanas procesa uzlabošanā (27%) un ārstu pieļauto kļūdu skaita samazināšanā (22%). 

“Neraugoties uz ātro elektronisko veselības karšu ieviešanu, realitāte, ar ko saskaras nozare, ir tāda, ka ar elektroniskajām veselības kartēm vien nepietiek, lai ilgtermiņā attīstītu labāku un efektīvāku veselības aprūpi,” uzsver Kavehs Safavi, kas vada "Accenture" globālo veselības aprūpes biznesu.

“Pētījuma rezultāti liecina, ka ir svarīgi ieviest gan tehnoloģijas, gan jaunus aprūpes procesus, un dažas veselības aprūpes nozarē vadošās valstis to jau ir izdarījušas, vienlaikus nodrošinot, ka digitalizācija nevairo pacientu aprūpē esošos trūkumus. Veselības aprūpes nozare ir sasniegusi ievērojamo progresu EVK ieviešanā, un mēs uzskatām, ka, attīstoties tehnoloģijai, tā sniegs vēl vairāk priekšrocību ārstiem un pacientu aprūpei.” 

Ārsti izmanto IT piedāvātās iespējas veselības aprūpē
Aptauja atklāj, ka liels vairākums – 80% ārstu – lieto EVK prasmīgāk nekā pirms diviem gadiem. Visvairāk ārsti izmanto šādas IT piedāvātās iespējas: piezīmju par pacientu ierakstīšana elektroniski (72%); klīnisko rezultātu saņemšana pa tiešo pacienta EVK (57%); klīnisko datu izvērtēšana par pacientu, kurš tika novērots citā ārstniecības iestādē (51%); rīku izmantošana, lai mazinātu administratīvo slogu (49%); e-pasūtījumu pieteikumu nosūtīšana uz laboratorijām (44%).

Tomēr, lai gan ārsti arvien vairāk izmanto šo tehnoloģiju, vairāk nekā puse (58%) no viņiem uzskata, ka IT izmantošana veselības aprūpē ir samazinājusi laiku, ko ārsts pavada ar pacientu. Lai arī gandrīz visi ārsti atzinuši, ka viegli lietojamas datu ievadīšanas sistēmas (93%) un uzlabota funkcionalitāte (92%) ir svarīga pacientu aprūpes uzlabošanai, izmantojot IT veselības aprūpē, gandrīz puse (49%) uzskata, ka elektronisko veselības karšu sistēma viņu organizācijā ir grūti lietojama. 

Vairāk tiešsaistes pakalpojumu pacientiem 
Ārsti atzīst, ka galvenie trīs elektroniskie pakalpojumi, kas ir pieejami pacientiem, ir atgādinājumi par veselības aprūpes pakalpojumiem (41%), komunikācija ar šo pakalpojumu sniedzējiem, izmantojot e-pastu (41%), kā arī iespēja pieteikt vai atcelt ārstu apmeklējumus (37%), ko veicina arvien pieaugošais pieprasījums pēc pacientu iesaistes. Vairāk nekā puse ārstu Brazīlijā (55%) un ASV (52%) atzīmē, ka pacienti ar viņiem var komunicēt, izmantojot elektronisko pastu. Vairākums pacientu (58%) Singapūrā var saņemt atgādinājumus saistībā ar veselības aprūpi un pieteikt ārstu apmeklējumus, bet ASV procentuāli tikpat daudz pacientu var lūgt papildināt receptes. 

Aptauja arī parādīja – ārsti uzskata, ka, ļaujot pacientiem atjaunināt viņu medicīnas datus, pieaugs pacientu apmierinātība (tā uzskata 84% respondentu), pieaugs rūpes par savu veselību (82%), tiks veicināta izpratne par pacientu veselības stāvokli (71%) un komunikācija starp pacientu un ārstu (69%), kā arī palielināta medicīniskās dokumentācijas precizitāte (54%).  

“Nozarei jāpielāgojas jaunajai pacientu paaudzei, kura uzņemas proaktīvu lomu savas veselības aprūpē un sagaida, ka viņu dati būs viņiem pieejami tiešsaistē,” norāda K. Safavi. “Ja pacientiem ir lielāka loma dokumentācijas uzturēšanas procesā, tas var veicināt viņu izpratni par savu veselības stāvokli, uzlabot motivāciju un kalpot par skaidru kritēriju ārstu nodrošinātajai pacientu aprūpei."

Aptaujāti 2619 ārsti sešās valstīs, lai izvērtētu, kā viņi ir apguvuši un izturas pret pacientu elektroniskajām veselības kartēm un IT izmantošanu veselības aprūpē. Šo sešu valstu vidū bija ASV (601 respondents), Austrālija (510), Brazīlija (504), Anglija (502), Norvēģija (302) un Singapūra (200).

Aptauja tika veikta tiešsaistē laikposmā no 2014. gada decembra līdz 2015. gada janvārim, un to rīkoja Nielsen. Analizējot aptaujas rezultātus, tika veikta to salīdzināšana pa valstīm, apakšnozarēm, respondentu vecumiem un tehnoloģiju pielietojumiem.
 

Pievieno komentāru

Latvijas ziņas