Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Bezkontakta maksājumu karšu ieviešana autobusos saskaras ar pretestību

Valdība pavasarī pieņēma svarīgu lēmumu, kas paredz, ka jau ar nākamā gada 9.janvāri starppilsētu autobusos braukšanas maksas atvieglojumi, kurus piešķir valsts, tiks veikti ar bezkontakta karšu starpniecību, tomēr pašlaik visas pazīmes liecina, ka noteikumi laikā netiks ieviesti, aģentūrai LETA sacīja Finanšu ministrijas (FM) parlamentārais sekretārs Arvils Ašeradens (V).

Kā stāstīja Ašeradens, pašreizējā sistēma paredz, ka pārvadātāji paši veic uzskaiti par pārvadātajiem cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, politiski represētajiem un citām pasažieru grupām, kam valsts garantē braukšanas maksas atvieglojumus. "Autotransporta direkcija (ATD) pārvadātājiem katru gadu kompensācijās par šiem pārvadājumiem izmaksā 15 miljonus eiro. Pārvadātāju aplēses liecina, ka negodprātīgu pārvadātāju un viltus apliecību izmantotāju dēļ trešdaļa no šīs summas tiek pārmaksāta."

"Jaunās sistēmas ieviešana paredz bezkontakta maksājumu karšu izdošanu, ar kurām norēķināties par braucienu," turpināja Ašeradens. "Tas liegtu iespēju izmantot viltotas invaliditātes apliecības un pārvadātājiem uzskaitēs mākslīgi uzpūst to pārvadāto pasažieru skaitu, kam pienākas atvieglojumi."

Ņemot to vērā, Ašeradens par visnotaļ neizprotamu uzskata ATD vēlmi noteikumu ieviešanu atlikt. "ATD atsaucas uz banku iestādēm un pārvadātājiem, kas to rosinājuši, jo noteikumu ieviešanai neesot gatavi. Par noteikumiem spriests jau gadiem ilgi, jau pietiekami sen gan bankas, gan pārvadātāji ir bijuši informēti par šo ieceri, kopā ar pašvaldībām tikuši uzklausīti un iesaistīti likumdošanas gatavošanā."

"Acīmredzot ne ATD, ne pārvadātāji un zināmu iemeslu dēļ arī bankas nav ieinteresētas jauno sistēmu ieviest," piebilda Ašeradens.

Ašeradens arī norādīja, ka pašlaik Jelgavā un Liepājā sabiedriskajā transportā veiksmīgi darbojas uzņēmuma "Complete Payment Systems" sistēma, ar kuras palīdzību par braucieniem var norēķināties ar maksājumu kartēm. "Tā atbilst Ministru kabineta noteikumiem, taču, balstoties uz publiski pieejamo informāciju, ATD jau ilgstoši atsakās slēgt līgumu ar "Norvik banku", kas šo sistēmu izmanto."

Šonedēļ piecas bankas prezentēja sistēmu, kuru tās cer ieviest 2017.gada vidū. "Vienlaikus Jelgavā un Liepājā izmantotais risinājums jau šobrīd ir redzams dzīvē, tam ir skaidra finansiālā puse pretstatā jaunām, pēdējā brīdī prezentētām idejām, kas nākušas tad, kad sistēmai jau tūlīt, tūlīt būtu jāsāk strādāt," norādīja Ašeradens.

"Rodas sajūta, ka ATD interesēs nav ieviest efektīvu sistēmu, kas ietaupītu valsts līdzekļus, tā vietā turpinot veikt kompensācijas pārvadātājiem par pakalpojumiem, kurus tie nemaz nav snieguši," pauda Ašeradens. "Šajā jautājumā steidzami nepieciešams skaidrojums gan no valdības vadītājas, gan satiksmes ministra pienākumu izpildītāja. Nepieciešams arī skaidrs rīcības plāns par to, kā, negaidot, kamēr bankas pusotru gadu veidos jaunu sistēmu, nodrošināt sistēmas ieviešanu pēc iespējas drīzāk."

Kā aģentūrai LETA norādīja ATD, acīmredzot "Ašeradena kungs nav pietiekami detalizēti informēts par visām ar šīs sistēmas ieviešanu saistītajām niansēm - kā rūpīgi neizstrādātas sistēmas ieviešana varētu ietekmēt braukšanas maksas atvieglojumu saņēmējus, pasažieru pārvadātājus un arī valsts budžetu".

Autotransporta direkcijai līdz šim esot bijusi ļoti veiksmīga sadarbība ar Ašeradenu taksometru nozares jautājumu risināšanā, un ATD esot gatava tikties un attiecīgi sniegt detalizētāku skaidrojumu par elektroniskās norēķinu sistēmas ieviešanas problēmjautājumiem un to risinājumiem.

"Esam vairākkārt informējuši, tostarp arī pasākumā, kurā piecas bankas iepazīstināja ar bezkontakta norēķinu karšu risinājumu, ka Autotransporta direkcija pilnīgi noteikti atbalsta precīzu pasažieru - braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju - elektronisko uzskaiti un identifikāciju un bezskaidras naudas norēķinu sistēmas ieviešanu sabiedriskajā transportā," skaidro direkcijā.

Sistēmai gan esot jābūt atvērtai, kas nozīmē, ka braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēji varētu izmantot jebkuras bankas izsniegtu karti, norēķinoties par braucienu sabiedriskajā transportā, lai pasažieriem nav jāver papildu konts citā bankā.

Lai sabiedriskajā transportā neveidotos rindas, sistēmai jānodrošina arī bezkontakta norēķini, kas nozīmē, ka pasažieriem pirms katra brauciena sākšanas nevajadzētu tērēt laiku, vadot PIN kodu. Turklāt personas, kuras ir tiesīgas saņemt braukšanas maksas atvieglojumus, var būt ar ierobežotām kustības spējām vai garīgās veselības traucējumiem, tādējādi būtu jādara viss iespējamais, lai šīm personām pāreja uz jauno sistēmu būtu maksimāli ērta un lai viņām būtu izvēles iespējas starp banku piedāvātajiem pakalpojumiem, skaidro ATD. Tāpat esot būtiski, lai arī pasažieru pārvadātāji varētu izvēlēties labāko piedāvājumu šī pakalpojuma nodrošināšanai.

Kā ziņots, jauno bezkontakta karšu norēķinu risinājuma koncepciju izstrādā piecas Latvijas bankas - "Swedbank", "SEB banka", "Citadele banka", "DNB banka" un "Norvik banka" - sadarbībā ar maksājuma karšu konsultāciju kompāniju "VediCard".

Pašlaik noslēdzies atlaižu administrēšanas risinājuma koncepcijas izstrādes posms bezkontakta karšu izmantošanai, un bankas izskata potenciālo pakalpojuma sniedzēju piedāvājumus. Plānots, ka jaunajai sistēmai bez šķēršļiem varēs pievienoties jebkura banka, tādējādi nodrošinot augstu konkurenci noteiktajā tirgus segmentā. Prognozēts, ka Latvijas iedzīvotājiem šis risinājums būs pieejams no 2017.gada.

Jauno risinājumu varēs izmantot ikviens bankas klients, kurš savā bankā būs saņēmis bezkontakta maksājumu karti. Risinājums būs atbilstošs starptautisko karšu organizāciju "Visa" un "Mastercard" nosacījumiem.

Šogad sadarbībā ar "Vedicard" veikts pētījums, kurā analizēta citu valstu subsidēto publisko pakalpojumu administrēšanas pieredze. Balstoties uz pētījuma rezultātiem, tiek izstrādāts risinājums, kas ir vienkāršs un ērts gala lietotājam, kurš ir subsidētā pakalpojuma saņēmējs. Šis risinājums ir atvērts tirgum, maksājumu karšu izdevēju funkcijas ir skaidri nodalītas no karšu pieņēmēju funkcijām, bet pakalpojuma vadības shēma ir saprotama un caurskatāma, informē risinājuma veidotāji.

Bezkontakta karte ir maksājumu karte, ar kuru norēķini tiek veikti, pietuvinot to pie nolasīšanas ierīces. Nelielām summām pirkumus var veikt, neievadot kodu.

Pievieno komentāru

Latvijas ziņas