Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Suitu sievas skubinās izmantot valsts pakalpojumus internetā 1

Ar saukli «Pirms apmeklē iestādi klātienē, pārbaudi, vai pakalpojums ir pieejams elektroniski» un suitu sievu atraktīvu iedrošināšanu valsts iestādes centīsies mudināt iedzīvotājus aizvien vairāk izmantot interneta vidē pieejamos valsts e-pakalpojumus un mazāk doties uz attiecīgajām iestādēm klātienē.

Latvijā jau katrs otrais valsts pakalpojums ir pieejams elektroniski, tomēr tos joprojām izmanto vien aptuveni 25 procenti no interneta lietotājiem. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības (VARAM) ministrijas rīkotās kampaņas laikā tiks popularizēti vairāk nekā 300 dažādi valsts e-pakalpojumu, un līdz ar iedzīvotāju paradumu maiņu iecerēts pārspēt vidējos e-pakalpojumu lietošanas rādītājus ES.

Mērķis – apsteigt pārējo ES «Latvijas digitālajam izrāvienam 
e-pārvaldes jomā ir visi nepieciešamie priekšnosacījumi, un varam lepoties ar Eiropā trešo ātrāko internetu. Arī iedzīvotāji izmanto internetu un privātos e-pakalpojumus vairāk nekā vidēji ES. Latvijā 75 procenti lieto internetbanku (ES vidēji tie ir 57 procenti). Tomēr valsts e-pakalpojumus Latvijā izmanto tikai katrs ceturtais (ES vidēji 33 procenti). Protams, e-pārvaldes attīstība nav pašmērķis, bet gan praktiski ieguvumi iedzīvotājiem, uzņēmējiem un valstij – ātrāka un lētāka pakalpojumu pieejamība, uzlabota valsts pārvaldes efektivitāte un samazināts administratīvais slogs,» uzsver vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Kaspars Gerhards.

E-pakalpojumi ir iespēja saņemt valsts un pašvaldību iestāžu pakalpojumus ar interneta starpniecību jebkurā sev izdevīgā laikā un vietā. Elektroniskie pakalpojumi pieejami www.latvija.lv, iestāžu tīmekļu vietnēs un arī uz iestādes oficiālo e-pasta adresi nosūtot ar drošu elektronisko parakstu parakstītu veidlapu vai iesniegumu. Valsts e-pakalpojumu lietošanai primāri nepieciešams tikai dators un interneta pieslēgums, bet, lai izmantotu tos e-pakalpojumus, kam nepieciešama lietotāja identificēšana un autentifikācija, var izmantot internetbanku datus vai eID jeb personu apliecinošo dokumentu, ko izsniedz Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde. 

«Iedzīvotājiem jau ir digitālās prasmes un interneta pieejamība, nepieciešams vien iedrošinājums. Tāpēc ir būtiski informēt sabiedrību, jo, kā apstiprina pētījumi, e-pakalpojumu apguvi kavē vien bailes un ieradums. E-pakalpojumu lietotāji novērtē ieguvumus – 90 procentu atzīst, ka tie ir atvieglojuši viņu ikdienu. Turpmāk kampaņas simbols «ē!» iestāžu tīmekļa vietnēs un klientu apkalpošanas centros aicinās izmantot e-iespējas,» stāsta VARAM Elektronisko pakalpojumu nodaļas vadītājs Gatis Ozols.

Jau katrs otrais valsts pakalpojums ir pieejams elektroniski, bet plānots, ka līdz gada beigām tie būs aptuveni 300 e-pakalpojumu vairāk nekā 60 valsts un pašvaldību iestādēs. Līdzīgi kā internetbanku vairākas versijas vai viedtālruņu aplikācijas, arī pakalpojumu funkcionalitāte un ērtums attīstās līdz ar lietotāju pieprasījumu, tāpēc prognozējams, ka, jo vairāk iedzīvotāju sāks izmantot valsts e-pakalpojumus, jo ērtāka būs kļūs to lietošana, uzskata VARAM pārstāvji.

Valsts ieņēmumu dienests (VID) ir viena no pirmajām valsts iestādēm, kas ieviesusi e-pakalpojumus. VID ģenerāldirektore Ināra Pētersone uzsver: «Lai elektroniskajā vidē atvieglotu iedzīvotāju sadarbību ar valsts pārvaldes iestādēm, saiknei ar nodokļu administrāciju – VID – jākļūst pēc iespējas vienkāršākai un ērtākai. Elektroniskā pakalpojuma ieviešana liek mainīt pastāvošo pakalpojumu sniegšanas kārtību – uzlabojot sistēmu funkcionalitāti, tiek ieviesta arī pašapkalpošanās iespēja, tādējādi lietotājs sev ērtā laikā un vietā var iesniegt deklarācijas un pārskatus, piekļūt datu bāzēm un reģistriem un sazināties ar mums. Viena no galvenajām VID prioritātēm ir nodokļu un muitas informācijas sistēmu pilnveidošana un klientu apkalpošanas kvalitātes uzlabošana, kas sekmē e-pakalpojumu attīstību.»

Ja šaubies, jautā padomu
Lai neapjuktu plašajā e-pakalpojumu klāstā, kampaņas īstenotāji aicina paturēt prātā trīs vienkāršus principus: 1) pirms apmeklē iestādi klātienē, pārbaudi, vai pakalpojums ir pieejams elektroniski; 2) tas ir arī droši, ja ievēro personīgo piesardzību; 3) šaubu vai neskaidrību gadījumā nebaidies jautāt padomu pakalpojuma sniedzējam.

Savukārt www.latvija.lv «ē!» sadaļā var iepazīties ar visiem e-pakalpojumiem, kā soli pa solim sākt tos lietot un kāda tehniska sagatavošanās nepieciešama.

2015. gadā noslēdzas virkne 2007.–2013. gada ES fondu plānošanas perioda projektu, no kuriem jau pieejami aptuveni 200 e-pakalpojumu, bet izstrādē vēl ir vairāk nekā 100.  Projekts ir saņēmis ES fondu finansējumu. 

Pievieno komentāru

Komentāri 1

Latvijas ziņas