Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Likvidējot 56,8 hektārus aizsargājamas teritorijas, Jelgavā plāno būvēt jaunu tiltu 20

Valdība atbalstījusi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) sagatavoto informatīvo ziņojumu, kas paredz jauna tilta būvniecību Jelgavas ziemeļu daļā, vienlaikus paredzot, ka tādā veidā tiks skarti 56,8 hektāri "Natura 2000" aizsargājamās teritorijas. 

VARAM informē, ka pašvaldība iecerējusi tilta būvniecību pār Lielupi un Driksas upi, kā arī pieslēguma esošajām ielām izbūvi Jelgavas pilsētas ziemeļu daļā. 

Ar to paredzēts nodrošināt papildus šķērsojumu pār Lielupi un Driksas upi, savienojot Jelgavas pilsētas ziemeļu daļas teritorijas - Loka maģistrāles transporta mezglu ar izbūvējamo Atmodas ielu - un nodrošinot to sasaisti ar valsts un reģionālās nozīmes ceļiem. 

Tilts būšot paredzēts autotransporta satiksmei, pa to būtu atļauta arī gājēju pārvietošanās un velosipēdu kustība. Plānotā tilta un pieeju izbūves kopgarums ir aptuveni 1376 metri.

Ministrija uzskata, ka tilta būvniecība ir vienīgais risinājums, lai nodrošinātu gan pašreizējās, gan prognozētās Jelgavas pilsētas satiksmes organizācijas vajadzības, jo nav cita risinājuma kā nodrošināt abos Lielupes krastos esošo Jelgavas pilsētas ziemeļu teritoriju efektīvu savienošanu un attīstību, vienlaikus atslogojot pilsētas centru no pieaugošās transporta intensitātes. 

Būvniecības nepieciešamību pamatojot arī apstāklis, ka Jelgavas pilsētu šķērso Lielupe un Driksas upe, bet upju krastos izvietoto Jelgavas pilsētas daļu savienošanai ir tikai divi transporta koridori caur pilsētas centru - pa esošo tiltu pār Lielupi un Driksas upi, un pa pilsētas dienvidu apvedceļu, bet nav maģistrāla savienojuma, lai nodrošinātu transporta, tai skaitā tranzīta, plūsmu pilsētas ziemeļu daļā. 

"Ziemeļu šķērsojums ir nozīmīgs iztrūkstošs Jelgavas pilsētas maģistrālā ielu tīkla fragments, kura trūkums kavē pilsētas attīstību un pārslogo ar autotransportu pilsētas centru," uzskata ministrijā.

Kā viens no alternatīviem risinājumiem pilsētas centra atslogošanai no satiksmes kopš 2010.gada ir ieviests kravu transporta tranzīta caur pilsētu aizliegums, tomēr aizlieguma darbības laikā pilsētas transporta koridora pārslodzes problēmas nav izdevies atrisināt, norāda ministrijā.

Tomēr tilta būvniecība aptuveni 730 metrus garā posmā skartu arī "Natura 2000" teritoriju. Ministrija skaidro, ka atļaut "Natura 2000" teritoriju ietekmēšanu var tikai tādos gadījumos, kad tas ir vienīgais risinājums un nepieciešams sabiedrībai nozīmīgu interešu apmierināšanai.

Šīs intereses ir, piemēram, veselības aizsardzība, sabiedrības drošība vai vides aizsardzība. Vienlaikus to drīkst veikt tikai tad, ja ir paredzēti visi nepieciešamie kompensējošie pasākumi, lai nodrošinātu "Natura 2000" teritoriju tīkla aizsardzību un saglabāšanu.

"Projektam būs negatīva ietekme uz "Natura 2000" teritorijas integritāti jeb viengabalainību un tā īstenošanas rezultātā tiks būtiski samazinātas un negatīvi ietekmētas putnu sugām piemērotas dzīvotnes. Piemērotu dzīvotņu platību samazinājums negatīvās ietekmes dēļ skars 26% jeb 56,8 hektārus no Dabas lieguma I teritorijas kopējās platības," atzīst ministrija. 

Negatīvā ietekme izpaudīsies kā putniem piemērotu dzīvotņu zudums, kvalitātes pasliktināšanās un traucējumu, piemēram, trokšņu, palielināšanās. Summējoties ar pastāvošajiem negatīvajiem faktoriem, galvenokārt teritorijas aizaugšanu, rezultātā var ievērojami sarukt vai atsevišķām sugām izzust ligzdošana šajā teritorijā. 

Būvniecībai nebūs būtiska negatīva ietekme uz teritorijā sastopamiem biotopiem, augu un bezmugurkaulnieku sugām, tomēr tā atstās nelabvēlīgu ietekmi uz Eiropas Savienības nozīmes zālāju biotopiem un tajos mītošajām bezmugurkaulnieku sugām. 

"Nelabvēlīgā ietekme izpaudīsies kā būvniecības darbu radītā traucējuma sekas, kuru novēršana iespējama piecu līdz desmit gadu laikā, kā arī tilta trases radītā noēnojuma ietekme visā satiksmes pārvada ekspluatācijas laikā," norāda VARAM.

Tomēr, lai kompensētu putniem piemērotu dzīvotņu zudumu un nodrošinātu piemērotu dzīvotņu izveidi tām pašām putnu sugām, kuras tiks ietekmētas līdz ar tilta būvniecību, VARAM sola izveidot kompensējošās palienes zālāju platības dabas lieguma teritorijas robežas, kurās jau šobrīd ir līdzvērtīgs palieņu zālāju biotops vai pastāv iespēja nodrošināt līdzvērtīga palieņu zālāja biotopa izveidošanos.

Kopumā "Natura 2000" teritoriju paredzēts paplašināt ar trīs kompensējošām teritorijām kopējā platībā 55,69 hektāri.

Šīs kompensējošās teritorijas plānotas Driksas upes kreisajā krastā uz ziemeļiem un uz dienvidiem no tilta būvniecības vietas, kā arī Iecavas upes kreisajā krastā.

Tilta būvniecības negatīvās ietekmes un kompensējošo pasākumu efektivitātes monitoringa pasākumus plānots sākt jau divus gadus pirms būvniecības un turpināt desmit gadus pēc tās īstenošanas.

To skaitā paredzēts veikt putnu ligzdošanas uzskaiti pavasara un rudens migrāciju laikā divus gadus pirms pasākumu ieviešanas, to laikā un desmit gadus pēc to ieviešanas. Savukārt informāciju par zālāju biotopu izveidošanos kompensējošās platībās paredzēts reģistrēt būvniecības uzsākšanas laikā un atkārtoti pārbaudīt pēc piecu gadu un desmit gadu periodiem, apgalvo VARAM.

Zālāju biotopu monitorings paredzēts arī, lai novērtētu biotopu aizsardzības stāvokli Dabas liegumā un izvērtētu ietekmi samazinošo pasākumu sekmes, kā arī, lai novērtētu būvniecības darbu un tilta radītā noēnojuma ietekmi uz zālāju biotopiem. 

Ziņojumā izskatīti arī trīs iespējamie alternatīvie risinājumi, lai daļēji pārdalītu un novirzītu transporta plūsmu no pilsētas centra pa alternatīviem maršrutiem, tai skaitā, divi risinājumi papildus apvedceļa būvniecībai uz dienvidiem no pilsētas, kā arī Platones-Rūpniecība ielas savienojuma izveide.

Tomēr secināts, ka satiksmes organizācijas problēmas alternatīvie varianti risinātu tikai daļēji.

Aģentūras LETA arhīvs liecina, ka, lai atslogotu pilsētas centru no satiksmes, jau kopš 1976.gada Jelgavā tiek plānots izbūvēt apvedceļu un Ziemeļu tiltu pār Lielupi.

Plānotais pārvads, kā arī neizbūvētais Atmodas ielas posms, ir nozīmīgi Jelgavas maģistrālā ielu tīkla fragmenti, kuru būvniecības nepieciešamība tika identificēta jau 1959.gadā, iekļaujot šāda transporta koridora izbūves plānu Jelgavas ģenerālplānā.

Pēc 1959.gada izstrādātajos teritorijas attīstības plānošanas dokumentos, tajā skaitā, aktuālajā Jelgavas pilsētas ilgtermiņa attīstības stratēģijā, attīstības programmā, kā arī teritorijas plānojumā, paredzētās darbības teritorija konsekventi tiek identificēta kā teritorija transporta infrastruktūras attīstībai, saglabājot trases koridoru brīvu no cita veida apbūves, tādēļ šajā vietā plānotais transporta koridors ir izbūvējams, neveicot pārkārtojumus esošās dzīvojamās, publiskās vai rūpnieciskās apbūves struktūrā.

Foto: no arhīva

 

 

 

 

Pievieno komentāru

Komentāri 20

a

Dabas aizsardzība ir svarīgāka par kāda steidzīgāka šoferīša laklājību steidzoties pa taisno pie televīzora mājās.

pirms mēneša, 2019.10.22 18:36

čiv čiv

Kā Tev patīk his? Dabas aizsardzība svarīgāka kā iedzīvotāju mājas. Būtībā tiltu varēja uzcelt arī nojaucot iedzīvotāju mājas. Jau 60 gadus šis tilts ir iezīmēts pilsētas plānā. Punkts.

pirms mēneša, 2019.10.22 23:02

Ssss

Oij. Depo pļāva neļāva celt, bet tiltu pār Nature2000 teritoriju atļaus. Idioti. Depo redz bojās skatu uz pili, a tilts nebojās?

pirms mēneša, 2019.10.22 18:47

ha

Nu tu salīdzināji. Tiltu ar kasti.

pirms mēneša, 2019.10.22 23:03

depo ir

dažu pilsētas žurkulēnu biznesa plāns un viņiem ir galīgi uzspļaut uz visiem jo paši nedzīvo pilsētā , līdz ar to sastrēgums visas Lielās ielas garumā viņiem ir pie tās vietas, no kuras parastam cilvēkam nāk ārā izkārnījumi.

pirms mēneša, 2019.10.23 01:24

bet tilts draudziņ

nebūs redzams no centrālās ielas ja nu vienīgi tālu tālu, un fūres un pārējie varēs nemocīties, braucot no Rīgas riņķi iebraucot atpakaļ pilsētā lai pa Rūpniecības varētu ripināt uz Tukumu vai Dobeli .. viss korekti , lai arī tas atkal būs kārtējais platīna tilts ...

pirms mēneša, 2019.10.23 01:29

nedelo

Depo ir _ sastrēgumi uz Lielās ielas veidojas no nepareizas satiksmes organizēšanas. Tie neskaitāmie luksafori ar papildsekcijām, kas bremzē satiksmi . Nebija šo luksaforu nebija sastrēgumu, bet kādam laikam izdevigi.

pirms mēneša, 2019.10.23 09:11

Greex

Tad, kad šo luksoforu nebija, arī auto bija mazāk - tāpēc rodas kļūdains pieņēmums, ka luksofori pie visa vainīgi. Spriežot pēc mūsu kāpņutelpas iedzīvotāju auto skaita, tagad braucamo ir vismaz 2-3 reizes vairāk.

pirms mēneša, 2019.10.23 19:41

opis

Nu tikai nemuldi treknajks gados bija vēl vairāk auto un cilvēku. Varbūt apskaties ka tieši luksafori bremzē satiksmi. Un pilnīgi nevajadzigi atļautie pagriezieni aiz driksas tilta

pirms mēneša, 2019.10.23 21:00

Fans Profans

Pēc pusgadsimta muļļāšanās beidzot ķērušies pie problēma reālas risināšanas! Lai veicas!

pirms mēneša, 2019.10.22 21:17

niks

Kaut kur Eiropā esot bijusi līdzīga situācija, uz celtniecības laiku putneļi pazuduši, bet pēc pāris gadiem bijuši jau atpakaļ. Neatceros, kur lasīju.

pirms mēneša, 2019.10.22 22:15

kobas natura

kremļa velns staļins bija aizliedzis , jo tajās pļavās bija paredzēts karavīru okupantu '' miera putnu'' izvietošana .

pirms mēneša, 2019.10.22 22:46

tiltu vajag!

Latviešu valodas jaunumi......LIKVIDĒT un SKART esot viens un tas pats!! Mūsdienu tehnoloģijas dod iespēju, tiešām, tikai SKART šo ļoti vērtīgo teritoriju.

pirms mēneša, 2019.10.23 07:41

jānis

atkal jelgavniekiem būs hobijs ar ko nodarboties, varēs skriet pa tiesām, bļaustīties. Bet kad bērni viņiem sāks slimot jo gaisa kvalitāte no centra pārblīvējuma ir slikta, tad atkal vainīgi būs kādi citi.

pirms mēneša, 2019.10.23 09:26

Nu tak

no komentāriem redzams, ka ļoti kļūdaties. Pārsvarā cilvēki saprot, ka tilts ir vajadzīgs. Nevajag jaukties un maisīties ar tiesām pa starpu.

pirms mēneša, 2019.10.23 19:08

ddt

nabaga loka maģistrāle, rekonstruēs šo šaurāku un ar spēļveidīgajiem apļiem un pēc tam palaidīs smagos, lai jautrāk

pirms mēneša, 2019.10.23 13:34

Tūdaliņš

Tu tāds pamatīgs eksperts izklausies, bet labi ka tikai izklausies, jo patiesībā tāds noteikti neesi.

pirms mēneša, 2019.10.24 16:44

no vegan

Nu bļāviens kad Greta Thunberg to uzzinās, tad sapratīsiet kur jums aknas atrodas!

pirms mēneša, 2019.10.23 14:04

Jelgavniece

Ticiet man , ja jums būtu gadījies, kā man, atrasties visos līdz šim bijušajos lielajos Jelgavas sastrēgumos tiltu dēļ un pavadīt tajos ieslodzītai vismaz stundu, diskusijas par jaunu pārvadu pār Lielupi nepieciešamību nerastos!

pirms mēneša, 2019.10.23 19:16

Zaiga

alternatīva būtu apvedceļš pa Klijēnu ceļu, pāri upēm un ārā uz 1.līniju. Bet tur garāki ceļi jābūvē, jāvienojas ar Ozolniekiem un neesmu droša, ka neskar tik un tā to Nature 2000

pirms mēneša, 2019.10.23 20:00

Vietējās ziņas