Jauns auto nodoklis: vēl vecāki auto un lielāka nabadzība? 7

Latvijas Transportlīdzekļu tirgotāju asociācija (LATTA) pievērš politiķu un sabiedrības uzmanību absurdam jaunam reģistrācijas nodoklim, kuru no 2021. gada, ja tam piekritīs Saeima, plānots piemērot par 4 gadiem vecākiem transportlīdzekļiem. Auto pirkumam pieejamie līdzekļi tā jau ne turīgajam vidējam Latvijas pircējam jaunā nodokļa dēļ samazināsies, liekot izraudzīties vēl vecākus transportlīdzekļus. LATTA valdes loceklis Aldis Čīma norāda, ka videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādi citur pasaulē panāk, valstij atbalstot to iegādi, nevis sodot nāciju ar „mazāk turīgo iedzīvotāju mobilitātes nodokli”.

Saeimas uzdevums ir lemt pret vai par Ministru kabinetā 2020. gada 29. septembrī izskatītajiem grozījumiem likumā par transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokli, kas paredz ieviest jaunu transportlīdzekļu reģistrācijas nodokli. Piemēram, par vidēja izmēra lietotu ģimenes auto, kas aprīkots ar dīzeļdzinēju iecerēts papildus iekasēt 240-680 eiro. Vienlaicīgi, aizbildinoties ar vides aizsardzību un aprēķinu metodikas maiņu iecerēts palielināt transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa maksājumus. Piemēram, pat par vienass piekabi vai puspiekabi (līdz 750 kg), kas izmešus nerada, turpmāk plāno prasīt 60 eiro gadā (šobrīd nodokli nepiemēro). Latvijā jau šobrīd ir augstākie auto nodokļi Baltijas valstīs.

Saskaņā ar "Eurostat" 2018. gada datiem Latvijā ir ceturtais augstākais nabadzības riskam pakļauto personu īpatsvars Eiropas Savienībā (ES) (28,4%), iedzīvotāju ienākumu sadalījums ir ceturtais nevienlīdzīgākais ES. Latvijas iedzīvotājiem pārvietošanās ir pamatvajadzība, kuru lielākoties nabadzības dēļ risina ar lietotu transportlīdzekli. Īpaši tas attiecas uz nabadzības un sociālās atstumtības riskiem vairāk pakļautajiem lauku iedzīvotājiem.

Turklāt jāuzsver, ka pirmoreiz reģistrētie auto kļūst vecāki, kas neliecina par Latvijas iedzīvotāju turīguma pieaugumu. Arī mazturīgajiem iedzīvotājiem pārvietošanās ir pamatvajadzība, tādēļ tie arī turpmāk, aplikti ar apjomīgiem nodokļu maksājumiem, ierobežotās rocības dēļ būs spiesti iegādāties pat vēl vecāka izlaiduma gada automobiļus. Šajos apstākļos ar augstu varbūtību transportlīdzekļa reģistrācijas nodoklis kļūs par regresīvu, videi kaitējošu nodokli, kura galvenie maksātāji būs mazturīgie iedzīvotāji. Tātad sagaidāms, ka vēl vairāk tiks pirkti veci un videi kaitīgi transportlīdzekļi, nesasniedzot vides aizsardzības uzlabojumu. Šobrīd tas izskatās pēc budžeta lāpīšanas plāna uz Latvijas mazāk nodrošināto rēķina.

LATTA ir transportlīdzekļu tirdzniecības nozares asociācija, kuras mērķis ir pilnveidot normatīvo aktu bāzi, sekmēt tās vienādu izpratni un interpretācijas praksi, veicināt vienlīdzīgu konkurenci. LATTA mērķis ir veicināt Latvijas tautsaimniecības attīstību transportlīdzekļu tirdzniecības jomā.

Foto: pixabay.com

Pievieno komentāru

Komentāri 7

P/P

Un vēl no 1.janvāra neaizmirst kārtīgi pacelt degvielai akcīzi.

pirms 22 dienām, 2020.10.06 18:38

HPP

man šķita, ka šī valdība būs gudrāka-kāds naivums

pirms 21 dienām, 2020.10.07 10:54

Vernons

Izskatās kad šo Valsti vada ienaidnieki!

pirms 21 dienām, 2020.10.07 14:40

Tas pats Jānis

Jo elektorāts ir aptuveni Vernona intelektuālajā līmenī. ;-)

pirms 17 dienām, 2020.10.11 16:15

,,,

nesapratu- turpmāk pirktam, vai jau esošām īpašumā? Un piekabei?-60? Ja izmantoju vienreiz vai divreiz gadā?- tad lētāk uz tām dienām iznomāt...

pirms 20 dienām, 2020.10.08 08:37

Tas pats Jānis

Tikai ievedot pirmoreiz Latvijā un arī būs atkarīgs no auto lieluma un izmešu daudzuma un tikai vecākiem pa 5 gadiem - tā teikt, ja gribi "skolas autobusu" tad esi laipns samaksāt.
Piekabi jau sen nav vērts pašam turēt savām retajām vajadzībām, kaut vai apskates čakara dēļ - paņēmi pāris reizes gadā, samaksāji pārdesmit € un aizmirsi problēmas un lieko grabažu sētā vai garāžā.

pirms 19 dienām, 2020.10.09 21:44

,,,

:)) piekabi iegāgājos lai vajadzības gadījumā varu kaimiņu ar koferiem aizvest līdz zilupei.

pirms 15 dienām, 2020.10.13 08:42

Lietotāju raksti