Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Una Īle: Kā sakārtot iekšpagalmus 13

Runājot par pagalmu plānojumu, iestrādēm, pieredzi un pētījumiem, varu teikt, ka esmu diezgan dziļi šajā tēmā, problemātikā, kas skar tieši daudzdzīvokļu māju pagalmus, kuri veidoti padomju laikos vai tā arī korekti netika izveidoti līdz galam, kā projektā 20. gadsimtā bija paredzēts.

Tas, ka autotransporta apjoms aug, ir nenoliedzams fakts, bet, ņemot vērā, kāda ir ekonomiskā situācija valstī, uz būtiskām izmaiņām pagalmos mēs pašlaik nevaram cerēt. Lai vismaz kaut kā risinātu un optimizētu stāvvietu izvietojumu, plānojumu pagalmā, tas jāpārveido pilnībā, paredzot kapitālu tā transformāciju pēc mūsdienās nepieciešamām prasībām, kas nosaka ērtu, funkcionālu un drošu dzīvojamo ārtelpu. Jebkurš, pat nebūdams profesionālis, labi apzinās – lai to veiktu, tas naudas izteiksmē jau būtu miljoni, un tādi darbi būtu jāveic lielākajā daļā Jelgavas pagalmu. Varam tikai sapņot, kādā vidē mēs varētu dzīvot, un ar baltu skaudību noraudzīties uz Skandināvijas valstīm, kur cilvēkiem ir kvalitatīva, droša, ērti lietojama dzīvojamā ārtelpa un jebkurš šīs teritorijas izmantotājs ar to ir apmierināts. Protams, viņiem nav padomju laika apbūves pieskaņas, bet, tieši koncentrējoties uz labiekārtojuma elementiem, plānojumu pagalmos, tas, piemēram, zviedriem ir atrisināts kolosāli!

Mūsdienās cilvēki ir pārāk slinki, lai novietotu savu auto­transportu nedaudz tālāk par kāpņu telpas durvīm, cilvēki spiežas un laužas ar auto pagalma teritorijā, jo dažkārt kvartāli ir tik pārslogoti ar citām funkcijām, ka vēlme novietot mašīnu netālu no dzīvojamās mājas ir diezgan problemātiski īstenojama. Līdz ar to rodas jautājums, kam tad pilsēta tiek plānota un organizēta, ja, skatoties gan no speciālistu, gan iedzīvotāju viedokļa, autotransporta problemātika tiek fiksēta, bet reāli risinājumi līdz šim nav sasniegti. 

Cilvēki izbraukā zālienus, vecāki ar bērniem neatpūšas iekšpagalmos, jo rotaļu laukuma elementi ir vai nu salauzti, vai to vispār nav, kā arī lielai daļai pagalmu, it īpaši pilsētas centrā, ir ļoti daudz citu funkciju – izvietoti, piemēram, skaistumkopšanas saloni, pārtikas veikali, kas ar savu piedāvājuma klāstu kādā konkrētā teritorijā rada daudz lielāku slodzi gan iekšpagalmu piebraucamajiem ceļiem, gan teritorijai kopumā, kā dēļ dzīvojamo māju pagalmi pieejami nevis iedzīvotāju atpūtai, bet faktiski tiek izmantoti tranzītam – ir caurstaigājami, caurbraucami –, un to dara ļoti liels cilvēku skaits, kas nedzīvo šajā teritorijā un nekādā veidā nav saistīti ar to.

2013. gadā kopā ar arhitekti profesori Aiju Ziemeļnieci LLU uzņēmām studentus un mācībspēkus no Vācijas, Hannoveres, kā arī izvadājām viņus pa Rīgas un Jelgavas pagalmiem, jo grupas mērķis bija tos redzēt un izzināt daudz vairāk par šo problemātiku. Mani pārsteidza secinājums, kas izskanēja no vāciešu grupas. Līdz brīdim, kad mēs izstāstījām un parādījām šos pagalmus, viņi uzskatīja, ka tādos dzīvo zemākais, no pārējās sabiedrības izolējams noteikts iedzīvotāju slānis, un nemaz nespēja iedomāties, ka lielākā daļa cilvēku dzīvo un pieņem šādus kvartālus! 

Protams, izbraukātas zāliena zonas var pārplānot un ieklāt vai nu stiprināto zālienu vai kādu citu – cieto – segumu, bet šādas aktivitātes neatrisinās sasāpējušās problēmas un būtiski neizmainīs pagalma funkcionālo plānojumu. Ir jāraksta projekti, pieteikumi un jāmeklē jebkādas iespējas, lai kaut minimāliem līdzekļiem pakāpeniski tiktu demontētas bērnu drošību apdraudošās konstrukcijas iekšpagalmos, un apsveicamas ir SIA «Ceļu būvniecības sabiedrība «Igate»» pagalmu labiekārtošanas aktivitātes. 

Una Īle, docente, Dr.arch., LLU Lauku inženieru fakultātes Arhitektūras un būvniecības katedras maģistra studiju programmas «Ainavu arhitektūra» direktore

Pievieno komentāru

Komentāri 13

hh

Bezjēdzīgs raksts ar faktu konstatāciju. Kur ir docentes, doktores un direktores, kura ir "diezgan dziļi šajā tēmā" :) viedoklis par to kā sakārtot pagalmus? Tikai pakāpeniski demontēt nedrošās konstrukcijas un konstatēt, ka Igate malači.

pirms 5 gadiem, 2015.03.11 15:03

lasītāja

Cien. hh!
Šis jau nav ne projekts, ne zinātnisks raksts - šis ir vienkārši avīžraksts!!!! Tajos neko nopietnu neraksta, tikai ieskicē problēmu! Bet par tiem miljoniem gan ir pārspīlēts, ar nelieliem ieguldījumiem un ļoti labu gribu daudz ko var darīt lietas labā! Un nekāda jau grandioza pagalmu pārbūve tuvākajos 100 gados laikam nenotiks.

pirms 5 gadiem, 2015.03.13 09:32

vecais vilnis

Pilnīgi piekrītu. Pie mums ir izveidojies tāds īpatnējs "pusbiezo" slānis, kuri mašīnas nopirkt vat, bet vietu stāvlaukumā vai garāžu - nekādi. Lai notiek, kas notikdams ar to autiņu, toties labi - nav ne par ko jāmaksā. Atšķirībā no tiem, kuri maksā nodokli vai īri par garāžu, par stāvlaukumu. Arī pilsētas sabūvētās stāvvietas pie "Lauktehnikas" bez maksas viņi aizņem visu dienu. Paēst gribētāji ēdnīcā var mašīnas atstāt kur citur. Demokrātija un visatļautība. Tur jāierīko laika limits vai maksas pakalpojums. Tāpat arī jāparevidē lūžņu kaudzes ielu malās. Pie manis atbrauca radinieks, saku, aizbraucam Tavu jauno auto uz stāvlaukumu pie Nestes Loka maģistrālē - acis platas, vakarā viss laukums tukšs, liec, kur gribi, arī maksa nav augsta, bet pagalmi pilni, arī miskastes zonas jau apsēduši. Ko lai dara, šikot gribas, bet maksāt un 2 soļus resnās pakaļas līdz stāvvietai aizvilkt nevar.

pirms 5 gadiem, 2015.03.12 10:31

ZITA

RUPNIECIBAS IELA 4UN 8 AUG60 GADU PAPELES UN TAS NEVAR SAVEST KARTIBA

pirms 5 gadiem, 2015.03.12 15:29

Vecā Vita

Man patīk papeles. Esmu papeļu mīļotāja. Bez papelēm nav dzīves jēgas.

pirms 5 gadiem, 2015.03.13 13:24

Jelgavnieks

Īles k-dzes rakstā katrs otrais vārds sākas ar jā..... , nu gluži kā politiķi un deputāti runā. Vai tik negatavojas nākamajām vēlēšanām!
Neviena konstruktīva priekšlikuma. Ar ko sāksim Īles k-dze. Gaidu Jūsu nākamo rakstu !

pirms 5 gadiem, 2015.03.12 23:31

P.F.

Ko tad grib, šī ir Jelgavas Domei pietuvinātā skulptora Kārļa Īles māte.

pirms 5 gadiem, 2015.03.14 16:58

lol

:D Kārļa Īles māte, tad nu ļooooti labi saglabājusies :D :D

pirms 5 gadiem, 2015.03.15 07:56

Antonija

Jo tēlniekam Īlem vēl piens uz lūpām.

pirms 5 gadiem, 2015.03.15 10:27

@@

Kundzes firmai vajag naudu! Tur tas suns aprakts!

pirms 5 gadiem, 2015.03.18 21:27

Edgars

Dzīvoju citā vietā, ārpus Jelgavas, un auto vienmēr novietoju garāžā, lai pagalms būtu brīvāks. Studējot Jelgavas LLU, auto bieži atstāju maksas stāvlaukumā un tālāk ceļoju pa pilsētu ar kājām. Ir gan veselīgāk, gan videi draudzīgāk. Inas pētījums ir aktuāls būtiskai pilsētas vides labiekārtošanai, lai padarītu to krietni mājīgāku un dzīvošanai patīkamāku. Diemžēl reti par to ikdienā aizdomājamies. Labi, ka ir tādi cilvēki, kas šajā virzienā profesionāli darbojas. Veiksmi!

pirms 5 gadiem, 2015.03.26 19:25

Lietotāju raksti