Jānis Uzars: to vajag redzēt! 3

Ļermontova, 180 kilometru no Sočiem. Krievijas kausa izcīņas pirmā posma sacensības ūdensmotosportā. Delfīni. Daudz smēķējošu cilvēku. Saulespuķes. Hammers izvelk nostigušu UAZ. Restorāns – treniņbikses – gumijas zābaki. Viltība, strīdi, «razborkas». Man patika.

Pirmā diena: Lidostā sagaida Vovčiks. Strādā «pažarniekos». Brīvajās dienās piestrādā par taksistu. Lāga puika. Draudzīgs. Prasa, vai pareizi uzrakstījis manu vārdu krievu valodā. Braucam uz Ļermontovu. Līst lietus. Kalnu serpentīns. 180 kilometru braucam sešas stundas.Otrā diena. Jūrā redzami delfīni. Vējš kā 2010. gada sacensībās Ventspilī. Papildus tam visu dienu līst lietus. Auksts. Bija paredzēts endurokross «runabautiem». Vietējā vara «aizklapēja» jūru. Gaidām labāku laiku un rītdienu. Viņiem bieži aiztaisot jūru. Kā var aiztaisīt jūru??? Ciematā Ļermontov, tā gadās reti, bet Sočos regulāri – kā prezidents vai cita augsta «čina» atlido vai aizlido vai ko citu ieplāno, tā jūra ciet.Trešā diena. Laiks uzlabojies. Vējš no krasta, un nelīst. Dienas plānā endurokross, pēc tam sacensības «ļubiteļiem». Endurokrosa trasei viens aplis ap 20 kilometru. Paredzēts braukt sešus apļus. Vienu reizi obligāti jāiebrauc ieliet benzīnu. Sākums kavējas par divām stundām. Startā tikai viens no kādiem 15 sportistiem izbrauc pareizi vārtus. Pēc pirmā apļa pieci «runabauti» brauc no cita virziena. Izskatās, ka vienu boju nav izbraukuši. Otrajā aplī Karens Sarkisjans speciāli samaina braukšanas virzienu un aiz sevis pavelk lielāko daļu no sacensību dalībniekiem, pēc kāda laika noslāpē savu moci. Tēlo, ka kaut kas nav ar braucamo kārtībā. Kad visi aizbrauc, Karens dodas pareizā virzienā. Daļa pilotu aizbrauc 15 kilometru uz citu pusi. Karens finišā pirmais. Smejas par savu viltīgo triku un saka, ka pārējie būs dusmīgi uz viņu. Razborkas ilgst visu atlikušo sacensību laiku, gan vakariņās un ilgi pēc tam. Laiva trases tālākā galā arī bijusi izmēros par mazu. Vainīgi tiesneši, citi sportisti, jūra un viss, kas sulīgs krievu mēlē. Var saprast, jo sportisti sabraukuši no tālām vietām. Sanktpēterburga, Maskava, Volgograda, Vladivostoka, pati Japānas pierobeža.UAZiks iestieg, velkot močus no ūdens. Protams, ka tas jāizvelk ar Hammeru, kurš atbraucis pazīmēties. Kontrasts labs.Lai gan esi svaigā gaisā, elpošanai tā tiek maz, jo visi un visu laiku pīpē. Indēties viņiem patīk.Turpinājumā «ļubiķeļi», t.i. amatieri. No grafika atpaliekam jau par trīs stundām. Brauc visas tās pašas klases, kas profesionāļos, plus divi braucieni junioriem. Jaunākajam braucējam astoņi gadi. Lielākajai daļai problēmas ar trases pareizu izbraukšanu. Katrā aplī kāds sajauc bojas. Tiesneši nespēj skaitīt soda apļus. Juniori malači. Trīs vienāda ātruma braucēji ik pa laikam pacīnās par pirmo vietu. Vara 19.00 grib slēgt jūru. Izdodas pierunāt, un sacensības beidzas 20.30.Ceturtā diena. Sacensības profesionāļiem. Es beidzot noskaidroju, ar ko braukšu sacensībās. Iepriekš draugs solīja iedot savu braucamo, bet nezināma iemesla pēc to nebija paņēmis līdzi. Diņģējas, lai paziņa iedod man savu motociklu. Tas negrib dot. Turīgs kolhoza priekšsēdētājs «ņaud», ka tas varot salūzt, jo tā parasti notiek, kad to iedod kādam citam. Es viņu nomierinu un saku, ka viss būs ok. Piesakos abās klasēs – F3 (stocki) un F1 (GP). Moci īsti nevar pielāgot F3 klasei. Volgogradas zēni jau taisās rakstīt protestu. Nolemju, ka braukšu tikai GP. Draugam ir tikai 95.benzīns. Prasu, vai kolhoza priekšsēdētājs var pārdot 98., jo mocis pielāgotas tikai šai markai. Varēs, tikai lai neaizmirstu norēķināties. Konkurence uz pjedestālu šķiet liela. Pēdējo gadu uzvarētājs Jevgeņijs Jerofimovs, divi jaunie piloti Vladislavs Prisekins un Pāvels Marčenko visu ziemu braukuši Arābu Emirātos. Tad vēl viens vairākkārtējs Krievijas čempionāta uzvarētājs Dāvids Džalagonijs. Pēdējos gadus gan vairāk nodarbojies ar frīraidu un frīstailu. Pirmais brauciens F3 klasē. Lai tajā uzvarētu, pietika izbraukt pareizi bojas. Tas nevienam neizdevās. Labi jēgas braukt tajā klasē..Pirmajā brauciena F1 klasē izceļu startu. Pirmoreiz piedzīvoju, ka tas tiek dots gaitā. Prisekins trešdaļu no brauciena turas astē. Tad sāk atpalikt. Viļņi vēl samērā mazi. Starp bojām var braukt ar pilnu gāzi.Otrajā braucienā trešais startā. Vējš no jūras un nedaudz stiprāks. Jālēkā pa viļņiem. Jerofimovu apdzenu pirmajā aplī, Priskeinu trešajā. Dāvids līdz brauciena beigām turas astē.Trešajā braucienā startā otrais aiz Dāvida. Viļņi ir viņa stihija. Vēlāk viņš rāda video, kur met «bočkas» un «bekflipus» jūrā pie Sočiem. Līdzjutēji priecīgi. Man neko nemaina tas, vai trešajā braucienā esmu pirmais vai otrais. Uz risku neizeju, jo nav mans mocis. Prisekins savu noslīcināja otrajā braucienā. Pēdējā aplī tomēr nākas apdzīt Dāvidu, jo viņš divreiz kļūdās. Speciāli krist neesmu iemācījies. Līdzjutēji vairs negavilē. Bet Dāvids izrādās lāga puika. Atceras Dinu un citus latviešus, ar ko kopā braucis sacensībās. Vaņkam, kolhoza priekšsēdētājam, par moča īrēšanu uzdāvinu konjaku. Prasu, cik esmu parādā par benzīnu. Viņš atteic, ka būs jau labi.Sacensības kā parasti ievelkas. Apbalvošana 20. Asociācijas viceprezidents Aleksejs Išutins, vairākkārtējs pasaules čempions F1 ātrumlaivu sacensībās, uzcirties uzvalkā. Visu cieņu. Gudrs, inteliģents, paraugs sportistiem. Daži uz pjedestāla kāpj treniņbiksēs un gumijas zābakos. Kontrasts milzīgs. Pēc apbalvošanas zēni no Volgogradas atkal uzkrīt tiesnešiem. «Razborkas» turpinās divas stundas. Piektā diena. Policija atbraukusi. Kravas mašīna ar tiesnešu motocikliem, bojām un citu inventāru apgāzusies ceļa līkumā 40 kilometru no sacensību vietas. Šoferis aizlaidies. Kolēģi saka, ka vienos naktī esot aizbraucis. Īsti ne skaidrā.Vovčiks mani ved atpakaļ uz Soču lidostu. Beidzot spīd saule. Temperatūra gan tikai 13 grādu. Lai izbrauktu Soču centru, citreiz vajag piecas stundas. Šodien paveicās. Uzvaras svētki. Sastrēgumu nav. Lūdzu, lai Vovčiks parāda, kur notikušas sacensības Sočos. Piebraucam. Dāvids mazgā savus močus. Viņam, izrādās, tur darbnīca, noliktava, jahtklubs. Mums prieks vienam otru satikt. Vēl lielāks prieks par skaisto vietu un daudzajiem močiem Dāvida darbnīcā. Ap 20 – 30 gabalu. Gan savējie, gan klientu. Pārsvarā frīstaila un frīraida. Jūtos laimīgs. Šeit noteikti jāatgriežas. Dāvids apsola iemācīt «bočku» un «bekflipu».Kopumā piedzīvojums varens. Kādam laikam emociju pietiks. Jauni paziņas, un daudz. Par draugiem gan lielāko daļu no tiem nevēlētos. Bet daži bija ok. Krievu valodu arī atsvaidzināju.Jānis Uzars, ūdensmotosportists

Pievieno komentāru

Komentāri 3

Anna

Savdabīgi, ka autors gandrīz visu stāstu raksta vienkāršos teikumos...

pirms 10 gadiem, 2011.05.12 11:15

zanis

Asociācijas viceprezidents Aleksejs Išutins, vairākkārtējs pasaules čempions F1 ātrumlaivu sacensībās - ir dzirdēts par Kapelīni (ITA), Gilmanu (USA), Selio (FIN), bet no RUS 2-3 piloti (ieskaitot nelaiķi Kuniču) tur vispār ir startējuši, kur vēl čempions????

pirms 10 gadiem, 2011.05.12 08:43

Sports