Blakus stacijai nevēlas redzēt monstru 77

Īsi pirms pašvaldību vēlēšanām Jelgavas pašvaldības izdevumā “Jelgavas Vēstnesis” tika publicēta Zemgales prospektā 19A plānotās autoostas, tirdzniecības un izklaides centra ieceres vizualizācija, kas tapusi projektēšanas firmā “Statio Arhitektūra”, kas ir arī jau topošā pilsētas tirgus projekta veidotājs. Publicētais materiāls radījis rezonansi arhitektu vidū un arī plašākā sabiedrībā.

Būvmeistaram nevajadzētu projektēt

Uz “Ziņu” aicinājumu komentēt ieceri atsaucās arhitekts Latvijas Arhitektūras gada balvas ieguvējs nominācijā “Labākā publiskā ēka” Ingurds Lazdiņš. 2017. gada janvārī Jelgavā viņš prezentēja alternatīvu lielveikala Cukura ielā 2 projektu, kas gan neguva projekta attīstītāju atsaucību. Par Zemgales prospektā 19A plānotās ēkas vizualizāciju I.Lazdiņš teic: “Es skaidri redzu, ka prezentētais objekts ir bezvērtīgs, vidi degradējošs, faktiski pārpratums. Jautājums ir par to, kā tas radies un ieguvis jau leģitīmu statusu, tur ir darbs pētnieciskajai žurnālistikai. Nevar par normālu uzskatīt situāciju, ka vidi veido nevis arhitekts, bet projektētājs – juridiska persona vai inženieris. Latvijā tāds arhitekts iznāk bijis nebijis. Būvmeistars nosaka, kā būvēt! Un celtne jau turas – cilvēkiem uz galvas nekrīt. Te būtu jāveido profesionāls izvērtējuma process un konkursi. Sākotnēji būtu jāizvērtē, vai dzelzceļa stacijas ēkas kapacitāte ir pietiekama arī autobusu satiksmes nodrošināšanai. Plašāk runājot, tā ir daudzviet vērojamā pārdošanās, kad sevi un savu godu pārdod arī inženieri un arhitekti, kas ir iztapoņas. Saņem savu mazo aldziņu, turas pie savas vietas un pat neatzīst, ka dara to, kur nav izglītības un gara spēju to paveikt. Bet priekšnieks taču ir teicis izdarīt.”

Risinājums, kad iegūtu visi

Vairākkārtēja Latvijas Arhitektūras gada balvas ieguvēja un starptautisku konkursu uzvarētāja arhitekte Zaiga Gaile bieži Jelgavu redz caurbraucot, jo leišmalē dzīvo viņas radi.

“Kad braucu caur Jelgavu, es vienmēr domāju, cik skaista skatam paveras dzelzceļa stacijas ēka, tās priekšlaukums! Brīnišķīgi būtu tur dzelzceļa staciju apvienot ar autoostu. Tātad notiktu eleganta dzelzceļa stacijas rekonstrukcija, no kuras iegūtu visi, – tiktu atjaunota viena skaista ēka Jelgavā, un nekas jauns nebūtu jābūvē,” uzskata Z.Gaile. Par “Statio Arhitektūra” prezentēto autoostas un izklaides centra vizualizāciju viņa saka: “Tas izskatās tik samocīts, tik nekāds! Kāpēc Jelgavai tādu vajag?”

Z.Gaile pozitīvi vērtē Jelgavas pašvaldības ideju novietot autoostu blakus dzelzceļa stacijai. “Cilvēki varēs pārsēsties no vilciena autobusos, un otrādi. Var uztaisīt uz autobusu un arī vilcienu perona nojumes. Vecās dzelzceļa stacijās tādas nojumes bija visa pasažieru vilciena garumā,” spiež arhitekte.

Attēls: Jelgavas pilsētas pašvaldība; Visu rakstu lasiet 17.jūnija “Zemgales Ziņās”

Pievieno komentāru

Komentāri 77

jelgavniece

Kāpēc autoosta jāceļ nomalē, kas apgrūtina ceļu tiem, kas ikdienā brauc uz Rīgu un dzīvo Žukovkās, Satiksmes rajonā un centrā? Pilsētas autobusi ir dārgi un nav pielāgoti vilcieniem.

pirms mēneša, 2021.06.17 07:46

real

Ar autobusu uz staciju un ar vilcienu uz Rīgu...

pirms mēneša, 2021.06.17 11:40

jelgavniece

Un cik papildus izmaksās 2 braucieni dienā ar autobusu? Bez tam vakaros nekādi autobusi nemaz nekursē, pa dienu kursē, atiet minūti pēc vilciena pienākšanas, ja esi sprinteris un sēdi pirmajā vagonā, tad var pat paspēt.

pirms mēneša, 2021.06.17 12:21

He

Par dārgu autobusu nomu, biļešu cenām, maršrutiem varēja prasīt domes vadībai pirms vēlēšanām.

pirms mēneša, 2021.06.17 16:27

zv

Tieši tā, te tiek domāts tikai par tiem, kas brauc strādāt uz Rīgu. Un, ko darīt tiem, kas atbrauc no laukiem, bet darīšanas ir pilsētas centrā ar ļoti ieobežotu laiku atpakaļtikšanai?

pirms mēneša, 2021.06.17 19:20

Kāpēc autoosta jācel

manchestra, berline , marakesha , - tur gan neviens necel autoostas. noliek konteneru, izveio piebrauktuvi un pietiek. jelgava nu buus lielaa busu osta- smiekls naak. vnk vajag naudu mazgat un taapeec celj jebko.

pirms mēneša, 2021.06.18 07:11

Nu ko tagad?

Igates kontrabandisti turpina abižoties, ka netika klāt zemei pie stacijas. Lēti gājieni.

pirms mēneša, 2021.06.17 07:56

Kam negadas

Radželis nav kontrabandists viņam krimināllieta par kukuļu došanu Dobelē. Lieta jau šogad nodota tiesā. Tikai Peilāns robežu izzadzējs. Kādi viņi kontrabandisti? Drusku mežu no....ja. kam negadas.

pirms mēneša, 2021.06.17 08:05

pilsonis

Vai tiešām Jelgava nevar normālu arhitektu atrast?

pirms mēneša, 2021.06.17 08:09

Pēteris

Var, Latvijā tādu nav daudz, bet ir. Lielākā problēma tajā, ka PILSOŅI vēlāk kliegs, ka projektēšanas izmaksa ir milzīgas. Faktiski valsts un pašvaldību konkusros uzvar lētākias, kas nav sinonīms labākais! Izņēmums ir Čakstes bulvāri, Driksas promenāde, Pasta sala. Tur arhitektiem ir izdevies!

pirms mēneša, 2021.06.17 08:42

Jautājums

Kas traucē atjaunot autoostas ēku? Kāpēc tas nav sen izdarīts? Ar ko piedāvātais labāks par esošo?

pirms mēneša, 2021.06.17 14:37

Pēteris

Jautājum, zeme, pašreizējā autoosta, nepieder pilsētai!

pirms mēneša, 2021.06.17 15:33

He

Precīzāk - vairs nepieder pilsētai

pirms mēneša, 2021.06.17 16:28

zv > Pēteris

Nevajadzēja savā laikā zemi izdāļat prihvatizēšanai un zemes mantiniekiem.

pirms mēneša, 2021.06.17 19:24

Resnais

Pēteri... pēc kadastrs.lv datiem zeme zem esošās autoostas pieder pašvaldībai

pirms mēneša, 2021.06.17 23:38

real

Industriāls angārs ar pāris piekarinātiem pribambasiem...
Par gaumi nestrīdas, ir jau arī tie, kam patīk lētuma kalngals - abidas, snike, golce&dabana utt.

pirms mēneša, 2021.06.17 13:00

Wer

Bus labi ka jauna autoosta bus stacija,var ar kajam aiziet,un pilsetas autobusi ari labi iet

pirms mēneša, 2021.06.17 09:40

AA

Par cilvēkiem vispār nedomā..... Tur kur tagad ir autoosta ir izdevīgi cilvēkiem kas brauc no laukiem, viņi izkāpj un iet uz veikalu, pie ārstiem tirgu un tā tālāk.... Jūsu Gaile projekts ir ļoti slikts, sāciet domāt par cilvēkiem nevis par sevi...

pirms mēneša, 2021.06.17 09:46

AS

Piekrītu, lauciniekam ir vajadzīga Pasāža, Vivo, banka, kas ir tagadējās autoostas tuvumā, nevis pārsēsties un braukt uz Rīgu.

pirms mēneša, 2021.06.17 11:29

BB

Gaile NAV šī "šedevra arhitekte, bet SIA "STATIO", kas projektējuši tikai fermas un angārus :)

pirms mēneša, 2021.06.17 17:17

xxx

Tas autoostas novietojums butu izdevigs, ja cilvekiem piedavatu bezmaksas braucienu autobusa lidz stacijai/autoostai

pirms mēneša, 2021.06.17 09:57

opaps

Ja tagad maršrutā Jelgava-Rīga autobusi kursē pustukši vai pavisam tukši tad no stacijas tiem pasažieru vispār nebūs .

pirms mēneša, 2021.06.17 10:32

Braucēja

Kad ir tukši? Es pagājušajā nedēļā Rīgā gaidīju stundu, jo divi tuvākie lielie autobusi jau bija pilni, nemaz nerunājot par mikriņiem.

pirms mēneša, 2021.06.17 11:26

Helēna

Ja beidzot tiktu galā ar visiem otkatu tīkotājiem Pasažieru vilcienā un iegādātos modernus sastāvus, tad nererdzu iemeslu braukt ar ko citu kā ar vilcienu.

pirms mēneša, 2021.06.17 13:03

Nagla

Šausmas, kas to ir projektējis Mūsu Jelgavā????
Nauda nesmird!!!

pirms mēneša, 2021.06.17 10:38

Skrūve

SIA STATIO !!!

pirms mēneša, 2021.06.17 17:19

@

Pilsētas skatu glābt var koptas, brīvas dabas zonas, bruģētas ietves un koki, aiz kuriem noslēpt nolaistās mājas. Tas arī viss. Lēta paskata klučus pilsēta nav pelnījusi.Pietiek ņirgāties.

pirms mēneša, 2021.06.17 10:54

Ka tad

RĪGĀ STACIJA,AUTOOSTA,TIRGUS ATRODAS CENTRA.PAR Liepaju vispār nerunasim.Cilvēki ir tik izlaidušies,ka drīz katram pie majas vajadzes autobusu.

pirms mēneša, 2021.06.17 11:03

AS

Cilvēki strādā Rīgā, pa padsmit stundām, stunda ceļā uz katru galu, plus vēl Rīgas transports, plus vēl transporta gaidīšana. Kā Tev liekas, vai viņi nav nopelnījuši, lai autobuss būtu tuvu pie mājām, nevis vēl vismaz pusstunda kājām?

pirms mēneša, 2021.06.17 11:33

Greex

Liepājā stacija un autoosta atrodas diezgan tālu no centra, bet uz turieni vismaz regulāri kursē tramvajs.

pirms mēneša, 2021.06.17 11:37

Eh

Liepājā ir starppilsētu autobusi, kas maršrutu beidz nevis autoostā, bet iebrauc dziļāk pilsētā. Kas Jelgavā to liedz? Gribēšana nav.

pirms mēneša, 2021.06.17 11:37

AS

Liepājai arī nav specifika, ka pus Liepāja strādā Rīgā kā tas ir Jelgavā.

pirms mēneša, 2021.06.17 11:39

vesturnieks

Stacijas 19. gs. visur tika būvētas pilsētu nomalēs nevis centrā (jo vilcieni bija skaļi un dūmaini). Pilsētas laika gaitā apauga ap stacijām.
Kravas vilcinei joprojām nav nekas vēlams pilsētas centram. Svarīgi ir ērti savienojumi sabiedriskajam transportam nevis mēģināt iecelt autoostu vai staciju ar visu smago transportu pilsētas centrā.

pirms mēneša, 2021.06.17 13:08

D.

Izskatās pēc rūpnīcas korpusa.
Likt šo te blakus skaistajai stacijas ēkai ir 100% bezgaumība. Liecina par to, ka pilsētas vadībai vispār nav kaut kādas kopīgas sapratnes, kā attīstīt pilsētu ņemot vērā vēsturisko mantojumu. Tāda pati padomju buldozeru domāšana, kur mantojums skaitās bezvērtīgs. Tā kā nekur Jelgava no padomijas nav tālu tikusi. Paldies vēlētājiem (un arī nevelētājiem) par šādu vadību!

ps. atliek tikai cērēt uz aktivistu kārtējo iejaukšanos (kā tas bija ar Depo), bet tā kā stacija nav pils tur rezultāts, liekas, nebūs tik labs.

pirms mēneša, 2021.06.17 12:28

sovjets

Kad vecie sovjeti pie varas, tad neko vairāk jau arī nevar sagaidīt. Ko šiem cilvēciņiem var pārmest? Žēl tik, ka paši tādus turpinam stutēt iekšā ik pa 4 gadiem.

pirms mēneša, 2021.06.17 13:27

Gregs

NAV JAU DEBESKRĀPIS,NORMALA TRISSTAVU EKA.KATRA ZIŅĀ LABAK PAR VECO.

pirms mēneša, 2021.06.17 12:35

Spogulītis

Galvenais esošo nolaist līdz kliņķim lai cilvēki būtu priecīgi par katru jaunu mēslu. (autoosta, tirgus)

pirms mēneša, 2021.06.17 13:10

Pilsetnieks

Nevajag jau visu tik šausmigi nolikt.Kad attiecigais rajons bus sakartots,tad gan jau arī par satiksmi tiks padomats.Ta bļaušana vien ko verta ar Peilānu un Rubli priekšgalā.

pirms mēneša, 2021.06.17 12:41

Nenormālajiem

Sakārtojiet veco, labo tirgu! Tam jābūt pie upes tur, kur tas atrodas! Sakārtojiet gaļas paviljonu! Tirgum jāatrodas tur, kur tas atrodas, nevis pie stacijas!

pirms mēneša, 2021.06.17 14:30

Igate maksā- kas maksā tas pasūta

Rubulītim jāatstrādā Peilānam. Citādāki būs jāsēž. Visi ieraksti saglabāti. Marionete līdz mūža galam. Kopā ar pārējiem. Tik daudz pakalpiņu vienuviet.

pirms mēneša, 2021.06.17 20:30

Liepājniece

Kāpēc nevarētu Jelgavā tāpat kā Liepājā autobusu biļetes tirgot tajā pašā stacijas ēkā? Kāpēc ir jāceļ vēl viena ēka, bez kuras lieliski var arī iztikt? Kāpēc ir nevajadzīgi jāizšķērdē līdzekļi?

pirms mēneša, 2021.06.17 13:25

aaa

Shemotaji vares sashemot sev nawdinju

pirms mēneša, 2021.06.17 14:20

Janeks.

Jau smiekli nāk,depo nevajadzeja,neko nevajag
Tak beidziet akstities

pirms mēneša, 2021.06.17 13:38

jā,

visas uzspiestās grabažas ņem pretī, jo viss ir labs. Vācējs laikam.

pirms mēneša, 2021.06.17 14:35

Liepajniecei

Pati saproti ko raksti.Jaunaā autoosta bus pie dzelzceļa.Arī tirgus.Viss vienuviet.

pirms mēneša, 2021.06.17 14:22

Jelgavniekiem

Ko tad tur isti cel? Tirdzniecības un izklaides centru vai autoostu? Fenikss ari bus pirmaja stava?

pirms mēneša, 2021.06.17 14:56

vecā mītava raud

Izskatās, ka būvēs industriālo parku - varēs gaidot autobusu arī pie fabrikas pakošanas lentes pastāvēt.

pirms mēneša, 2021.06.17 16:23

Spogulītis

Tas taču skaidrs, ka tirgus ir kaut kas prasts un lēts nevis vieta augstvērtīgiem, vietējiem produktiem, tāpēc arī ēka lēta un prasta.

pirms mēneša, 2021.06.17 16:34

Vietējās ziņas