Eksperte: priekšvēlēšanu kampaņa līdz šim bijusi godīgāka par iepriekšējo

Priekšvēlēšanu kampaņa vismaz līdz šim, divas nedēļas pirms vēlēšanām, no partiju finansējuma viedokļa ir bijusi godīgāka par iepriekšējo, aģentūrai BNS pauda Sabiedriskās politikas centra «Providus» pētniece Iveta Kažoka.

Viņa norādīja, ka kampaņas kopējo bilanci tomēr noteiks nākamās divas nedēļas, kas atlikušas pirms vēlēšanām, kad partijas televīzijā izvietos savus reklāmas rullīšus, kas ir dārgi, un līdz ar to pietuvosies priekšvēlēšanu tēriņu limitam."Veicot kampaņu monitoringu, neesam redzējuši tik klajus likuma pārkāpumus kā pirms četriem gadiem, kas ir ļoti pozitīva zīme. Tomēr pašlaik partijas savas reklāmas sāk izvietot televīzijās, kas noticis diezgan vēlu, bet tas ir dārgākais kampaņu elements. Tas, visticamāk, nozīmē, ka vēl nākamajās divās nedēļās tiks sasniegta kampaņas intensitāte," sacīja pētniece, minot, ka līdz ar to partiju tēriņu limits reklāmas izdevumiem - 570 tūkstoši latu - ir visai viegli aizsniedzams.Tomēr Kažoka domā, ka klaju partiju pārkāpumu šajā kampaņā nebūs, ja vien kāda partija pēdējās priekšvēlēšanu perioda dienās televīzijā pēkšņi neizvietos reklāmas par divreiz lielāku summu, nekā likums atļauj.Tomēr, runājot par kampaņas problemātiku, Kažoka uzsvēra, ka ir bijuši mēģinājumi kandidātu popularizēšanai izmantot valsts vai pašvaldības iestāžu resursus, kā tas, piemēram, bijis Rīgas brīvostas reklāmas klipos, kuros redzams arī "Par labu Latviju" (PLL) premjera amata kandidāts Ainārs Šlesers.Nebijusi sastāvdaļa bijusi arī "masīvā kampaņa", kas notika vēl pirms regulētā priekšvēlēšanu perioda, kad maijā un jūnijā biedrība PLL izvietoja reklāmas, kas bija iecerētas kā daļa no priekšvēlēšanu kampaņas. Tas nav bijis pretrunā ar spēkā esošajiem likumiem.Kā lielāko kampaņas trūkumu pētniece minēja atsevišķu mediju darbības ciešo sasaisti ar partiju interesēm priekšvēlēšanu laikā, līdz ar ko parādās "daudz aizdomīgu materiālu - viegli pamanāmu vienpusējīgumu, izdabājot konkrētas partijas interesēm, kas rada aizdomas, ka materiāli ir partijas vai pietuvinātu personu apmaksāta publicitāte". "Providus" monitorings parādot aptuveni 20 šādu gadījumu dienā.Savukārt uz jautājumu par Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) darbu partiju priekšvēlēšanu kampaņu izdevumu uzraudzībā Kažoka sacīja, ka KNAB darbs ir reti manāms, taču tā tas ir pamatotu iemeslu dēļ."Partijas necenšas iegāzt kampaņā stipri vairāk naudas, nekā likums tām to ļauj, taču mēs nezinām, vai KNAB pietiks drosmes apturēt kampaņu, ja kāda partija pārsniegs atļauto maksimālo izdevumu apmēru. Fakts, ka KNAB atšķirībā no situācijas iepriekšējās vēlēšanās to drīkst darīt, ir panākums un izraisījis to, ka partijas uzmanās un maksimālo kampaņas intensitāti sasniegs tajā brīdī, kad kampaņu apturēt jau būs par vēlu," klāstīja pētniece.Saeimas vēlēšanas notiks 2.oktobrī.

Pievieno komentāru

Jelgava